23948sdkhjf

Volvo först med el-lastbil med "grönt" stål

Som världens första lastbilstillverkare har Volvo börjat använda "grönt" stål i sina lastbilar. De första eldrivna lastbilarna med "grönt" stål levereras nu till företagets kunder.

I september började Volvo Lastvagnar, som den första globala lastbilstillverkaren, serieproduktion av tunga elektriska lastbilar som klarar en totalvikt på 44 ton*. Några av de eldrivna lastbilarna kommer också att vara de första lastbilarna i världen som byggs med stål som tillverkats med fossilfri el och vätgas, enligt ett pressmeddelande.

– Vår resa mot nettonollutsläpp innefattar både att göra våra lastbilar fossilfria i drift, och att på sikt helt ersätta materialet i dem med fossilfria och återvunna alternativ, säger Jessica Sandström, global produktchef på Volvo Lastvagnar.

Det "gröna" stålet från SSAB tillverkas med hjälp av en helt ny teknik med fossilfri el och vätgas. Resultatet är en betydligt lägre klimatpåverkan. Ett ton stål orsakar nämligen utsläpp av nästan två ton koldioxid när det görs på konventionellt sätt. 

Det första stålet som produceras med vätgas används i den eldrivna lastbilens rambalkar, ”ryggraden” i lastbilen på vilken alla andra huvudkomponenter är monterade. I takt med att tillgången på "grönt" stål ökar kommer stålet även användas i andra delar av lastbilen.

I dag kommer cirka 30 procent av materialen i en ny Volvolastbil från återvunnet material. Dessutom kan upp till 90 procent av lastbilen återvinnas vid slutet av sin livslängd. Fossilfritt stål kommer att vara ett viktigt komplement till det traditionella och återvunna stålet som används i Volvos lastbilar. Volvo Lastvagnar har åtagit sig att följa Parisavtalet och har som mål att nå netto-noll växthusgasutsläpp i värdekedjan senast 2040.

*Bruttokombinationsvikt (GCW)

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078