23948sdkhjf

Batterier åldras i värme och dör i kyla

Extremt varma temperaturer förra sommaren kan leda till att många 12-voltsbatterier slutar fungera i vinter. Och under 2002 står trasiga 12-voltsbatterier för nästan hälften av alla fordonshaverier, och det gäller för såväl fordon med förbränningsmotor som för elbilar.

Batteritillverkaren Clarios uppmanar alla förare att låta en verkstad säkerställa att deras 12-voltsbatterier är i gott skick inför den kommande vintern.

Trots de relativt milda vintrar vi har haft de senaste åren har 12-voltsbatteriet fortsatt ligga i topp på listan över de vanligaste orsakerna till fordonshaveri. Detta beror i huvudsak på den ökade stilleståndstiden många fordon upplevde under pandemin, vilket ledde till att batterier laddades ur utan att regelbundet laddas upp igen. Därtill läggs nu de extremt varma temperaturer som gjorde sig gällande under föregående sommar. För det är nämligen värme som sliter på batteriet allra mest.

Höga temperaturer leder till självurladdning, vilket i sin tur får batteriet att åldras i förtid. Dagens batterier har fram till nu alltså redan utsatts för stora påfrestningar. Om batteriprestandan därefter faller på grund av kylan och motorn börjar kräva mer av batteriet orkar gamla och slitna batterier helt enkelt inte med. En enstaka natt med frost är allt som krävs för att ett batteri inte längre ska orka starta motorn. Och även de relativt milda vintrarna vi har haft på senaste tid har omfattat i genomsnitt 50 dagar med frost.

Även i de nordligaste delarna av världen upplevde man värmerekord förra sommaren. I juni registrerades temperaturer på 32 plusgrader norr om polcirkeln, medan temperaturerna i arktiska Norge låg långt över det normala. Renar och älgar tog sin tillflykt i snödrivor. Även i Finland och Sverige låg temperaturen på runt 30 plusgrader under dagen och på tropiska nivåer under natten.

–Bilbatteriet åldras i sommarvärmen och dör på vintern. Förare bör därför göra det till en vana att låta en verkstad kontrollera batteriet innan vintersäsongen kommer igång, säger Fredrik Countakis, batteriexpert på Clarios.

Genom att låta en verkstad kontrollera batteriet får man klart för sig hur stora påfrestningar det har utsatts för under sommaren och huruvida det kan överleva den kommande vintern. Vartas samarbetspartner erbjuder denna tjänst utan extra kostnad.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Begagnade elbilars pris ner 22 procent på 2 månader
Scania lanserar ny serviceplan
Nytt rekord för elbilar i november
Nya regler för cruising och studentflak
KW Bruun: skräckvälde eller missförstånd?
Finansbolag ökar leasingavgifter utan att ge besked
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.096