23948sdkhjf

Sverige kan bli först i världen med seriös miljödeklaration av bilar

I juni 2022 presenterade Energimyndigheten sitt förslag till miljödeklaration av lätta fordon som innefattar livscykelanalys. I ett nytt PM ger Gröna Mobilister synpunkter på Energimyndighetens förslag och uppmuntrar regeringen att ta itu med frågan.

En miljödeklaration av det slag som Energimyndigheten föreslår bryter ny mark, enligt Gröna Mobilister. De menar att det skulle bli den första fordonsmärkning i världen som redovisar utsläpp från bilens hela livscykel.

Chansen är enligt Gröna Mobilister stor att en sådan miljödeklaration sprids till fler länder, och den kan också inspirera EU till ett nytt fordonsmärkningsdirektiv. Det skulle i så fall kunna bidra till att skynda på processen inom EU att standardisera livscykelanalys av fordon.

Liberalerna förespråkar just en sådan miljödeklaration av fordon i sin klimatmotion och inget parti i regeringsunderlaget motsatte sig förslaget, enligt Gröna Mobilisters valenkät. Kristdemokraterna uttryckte sitt stöd för idén redan år 2019. Regeringen har dock ännu inte tagit ställning till hur den ska gå vidare med frågan, enligt uppgift till Gröna Mobilister.

– Vi ser fram emot att Energimyndighetens förslag skickas ut på remiss, så att vi får möjlighet att skriva ett formellt remissvar, säger Per Östborn, projektledare på Gröna Mobilister.

Gröna Mobilister anser att Energimyndighetens förslag är ambitiöst och bra. De menar dock att bränsleförbrukningen hos en laddhybrid då elen är slut bör redovisas, liksom alla bilmodellers förbrukning vid verklig körning. Sådana data ska snart börja samlas in vid besiktningen. De anser också att fordonets räckvidd på alla drivmedel det är godkänt för bör också visas på miljödeklarationen.

Gröna Mobilister anser också att tillverkare som använder fossilfri el vid produktion av bilar eller elbilsbatterier bör få tillgodoräkna sig detta när klimatpåverkan vid biltillverkning och skrotning beräknas. Detsamma gäller de tillverkare som använder fossilfritt stål. Ett alternativ skulle enligt organisationen vara att visa sådana insatser som en stämpel eller märkning på miljödeklarationen.

– Om det framgår på miljödeklarationen att fossilfritt stål eller fossilfri el använts ökar möjligheten att ta ut ett något högre pris, ungefär som det går att ta ut högre pris på ekologisk mat tack vare kravmärkningen, säger Jesper Johansson, ordförande i Gröna Mobilister.

– Låt den nya klimathandlingsplanen som ska färdigställas år 2023 innehålla löftet att denna mandatperiod införa miljödeklaration av bilar som innefattar livscykelanalys, avslutar Jesper Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.106