23948sdkhjf

Årets bilsäljares viktiga knep: "Går inte bara att trycka ut en bil"

Årets bilsäljare Marcus Andersson har jobbat i nästan halva sitt liv på Hedin bil och vet hur man får nöjda kunder. Han förklarar att knepet för att bli en framgångsrik säljare är att visa engagemang.

Med telefonen ständigt i högsta hugg säljer Marcus Andersson över ofattbara 800 bilar per år. Det var en av anledningarna till att han blev tilldelad titeln Årets bilsäljare. Själv menar han att en framgångsfaktor är att visa engagemang och vara lyhörd inför kundens behov.

Marcus Andersson har jobbat i 15 år på Hedin bil och han förklarar att jämfört med tidigare måste man i dag än mer lyssna mer till kundens behov och vad denne söker.

– Man kan inte bara trycka ut en bil, man får vara mer av en rådgivare. Det går inte bara att trycka ut en bil, säger Marcus Andersson.

Ett av hans säljknep är att höra om kunden ska ha familj inom närmsta framtiden.

– Då kollar man vilken storlek de behöver för att få in en barnvagn och hur stor familjen är.

Även om Marcus Andersson säger att han tycker att alla dagar är lika roliga och att det är svårt att välja ut ett specifikt säljminne är det en händelse han minns extra väl.

– Det kom in en kund som hade varit på fyra andra ställen tidigare men ingen hade uppmärksammat honom. När han kom till oss var jag den första som hade hälsat på honom och sagt välkommen. Inom fem minuter hade han köpt en bil av mig utan att ens prova den först. Han blev överlycklig och skickade en blomma och tackade så mycket. Det glömmer jag aldrig.

Artikeln är en del av vårt tema om Årets bilsäljare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11