23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

EU minskar sitt beroende av kinesiska batterier

Europa är på väg att nå en produktionskapacitet som säkerställer det inhemska behovet av batterierceller till elbilar. Därmed kan EU minska sitt beroende av litiumjon-batterier från Kina runt 2027, enligt Transport & Environment, T&E.

Transport & Environment, T&E, menar att det finns vissa utmaningar när det gäller att öka produktionen av batterier till elfordon. T&E anser att EU måste agera på och möta upp amerikanska subventioner. Annars riskerar EU att förlora leverantörer och investeringar till USA.

T&E vill se en särskild fond, som ska stötta och driva på batteriproduktionen i Europa. Stöden bör också dessutom vara direkt riktade till företagen som investerar i anläggningar, för att undvika mellanhänder som förhalar processer.

Europa kan också minska sitt kinesiska beroende av katodmaterial till batterier. Två tredjedelar av alla nödvändiga råmaterial kan produceras lokalt i Europa till 2027. Befintliga och planerade produktionsprojekt inkluderar bland annat Umicore i Polen, Northvolt i Sverige och BASF i Tyskland.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109