23948sdkhjf

Startbatteriet hos laddhybrider kräver extra omsorg

Bilens startbatteri lever ett hårt liv på vintern. Batteriet kan snabbt bli urladdat i kylan om det är i dåligt skick. Inte minst gäller det startbatteriet på laddhybrider. Men vissa enkla åtgärder får batteriet att hålla längre och minskar risken för startvägran

Startbatteriet på laddhybrider laddas ofta inte samtidigt som körbatteriet laddas vilket kan överraska ägaren av en laddhybrid. Och även om vissa laddhybrider gör det så stoppas ofta laddningen av startbatteriet när körbatteriet har uppnått en viss laddnivå.

Vissa laddhybrider förvärmer dessutom körbatteriet före start och under körningen med en bränsledriven motorvärmare som använder ström från startbatteriet.

– På vintern finns risk att en bränsledriven motorvärmare och en tidigare bristfällig laddning gör startbatteriet strömlöst, även om bilens körbatteri har laddats, säger Magnus Fritz, bilservicechef Vianor.

Efter en kallstart på vintern behöver man köra i minst 20 minuter för att batteriet hinner ladda upp sig igen. Om bilen har en bränsledriven motorvärmare krävs en ännu längre körsträcka. Tumregeln är att köra lika länge som motorvärmaren har varit på

Om bilen behöver ett nytt batteri är det viktigt att köpa ett batteri av rätt typ för bilen. Huvudregeln är att det nya batteriet ska vara av samma typ som bilens ursprungliga batteri. Moderna bilar kräver att det nya batteriet ska registreras i bilens strömsystem med hjälp av ett digitalt verktyg. På el- och hybridbilar är 12-voltsbatteri en del av bilens systemhelhet, där även körbatteriet av hög spänning ingår. Därför är det säkrast att låta en bilverkstad byta batteriet. Det gamla batteriet ska även tas hand om på rätt sätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156