23948sdkhjf

LEDARE: När världen ställer om behöver alla ta ansvar

I en ny värld där vi ska ställa om till ett klimatvänligt cirkulärt samhälle går det inte bara att säga “gör så här”. Alla måste också få rätt förutsättningar för att kunna hoppa på det gröna tåget.

Återvinning och cirkulärt tänk är något som har blivit allt mer i ropet när samhället ska ställa om för att nå klimatmålen. Tidigare har det för gemene man kanske mest handlat om att shoppa kläder på second hand, men nu vill även företagen visa upp att de är med på banan. Volvo Cars har exempelvis sedan några år tillbaka som mål att 25 procent av materialen i deras nya bilar ska bestå av biobaserat och återvunnet material. Detta ska ske senast om två år. Det långsiktiga målet är att företaget ska vara helt cirkulärt 2040.

I en snabbt föränderlig bransch gäller det att hålla ett öra mot marken och ett blött finger i luften.

Omställningen från fossildrivna bilar till en eldriven fordonsflotta innebär dock nya utmaningar som måste lösas. Hur batterierna ska tas hand om när de väl är uttjänta är en av dem. I dag brukar man säga att det är efter cirka fem till åtta år. En livslängd som dock kommer öka allt eftersom tekniken förbättras och effektiviseras. Men i slutändan produceras batterierna ändå av material som är ändliga och antalet elbilar kommer knappast att minska. Istället är det allt fler fordon och maskiner som kommer gå uteslutande på eldrift.

Tesla hävdade i en av deras senaste konsekvensrapporter att över 90 procent av batteriet i en elbil kan återvinnas. Batteritillverkaren Northvolt sade att man hade som mål att återvinna elbilsbatterier i Northvolt Ett i Skellefteå och att tanken var att 50 procent av batterierna skulle bestå av återvunnet material. Sedan dess har företaget sagt att de tillverkat sitt första litiumjonbatteri gjort av hundra procent återvunnet nickel, mangan och kobolt. I år beräknas företagets återvinningsanläggning Revolt Ett komma igång med sin produktion där både deras egna och andras batterier ska återvinnas.

Samtidigt som ambitionerna för att återvinna batterier finns menar en del att förutsättningarna måste bli bättre. I en rapport som den svenska myndigheten Kommerskollegium släppte i dagarna menar man att det finns flera äldre regler som behöver moderniseras för att underlätta handeln med batterier. De skriver att då begagnade batterier i dag klassas som avfall innebär handelsreglerna att det finns kraftiga begränsningar för att skydda miljön. Kommerskollegiums utredare, Isaac Ouro-Nimini, förklarar att de inte vill sänka miljöskyddet utan justera vissa regler så de kan hjälpa till i övergången till en mer hållbar och cirkulär ekonomi.

I och med omställningen behöver vi givetvis också anpassa oss till det nya och inte köra på i gamla hjulspår. Om det är ett föråldrat regelverk som måste ses över kan det vara en av många åtgärder. Kanske skulle en mildare lagstiftning också öppna upp för nya möjligheter när det kommer till service och tjänster hos Sveriges bilverkstäder i att hantera elbilsbatterier. I en snabbt föränderlig bransch gäller det att hålla ett öra mot marken och ett blött finger i luften.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Bell Aurens Longnose – när pengarna räcker till
Tyngre bilar oroar Gröna Mobilister
De bildar världens första storskaliga däckåtervinningsbolag
Motonets nästa jättevaruhus till Örebro – ”Ett toppenläge”
Ny vd hos Mercedes-Benz
Hedins nya storaffär omfattar hela Norden
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125