23948sdkhjf

Drive to Survive är tillbaka

Serien som gjort mer för Formel 1 än miljard dollar i marknadsföring är tillbaka med sin femte säsong på Netflix.

Formel 1 är toppen av den tekniska motorsportens utveckling. Det ett toppteam i Indycar har i budget på ett helt år är vad Mercedes Formel 1-team lägger på mat på en tävlingshelg. Allting är ohemult dyrt. Och spännande. Vi som är Formel 1-fans vet ju detta sedan gammalt. Men sedan Netflix valde att göra ett persondrama av Formel 1 kryddat med intensiv racing har intresset formligen exploderat.

Nu har den femte säsongen premiär lagom till försäsongstesterna i Bahrain. För oss som följde hela säsongen 2022, såg vartenda race och hade stenkoll på poängställningen är nu superspända på att se vad Netflix dramaturger har kokat ihop.

Max Verstappens världsmästerskap var en slam dunk med fyra lopp kvar att köra. Frågan var väl snarare om Red Bull skulle lyckas med konststycket att ta hem både första- och andraplatsen i förarmästerskapet och den spoilern kommer jag inte bjuda på här men Netflix lär dramatisera det rejält.

En annan grej som säkert kommer att avhandlas är Mercedes-AMG:s felbygge till tävlingsbil som de fick tillbringa en hel säsong med att försöka rätta till. Efter åtta raka världsmästerskap var ribban lagd väldigt högt. Å andra sidan började alla team på noll efter regeländringarna där FIA bestämde att de skulle återgå till bilar med markeffekt för tätare racing*. Och tät racing blev det. I duellerna kunde bilarna växla position flera gånger per varv. Förutom promenadsegern för Red Bull var säsongen 2022 den mest underhållande på länge. Nu kan vi få njuta av den igen på Netflix.

*Det aerodynamiska flödet av luft över bilen skapar massor med turbulens som gör att bilen bakom inte kan nyttja luften för att få samma marktryck som bilen framför. Med bilar med markeffekt används bilens undersida för att generera marktryck och därmed är det inte lika mycket turbulens bakom bilen. Detta möjliggör tät racing mellan bilarna.

Artikeln är en del av vårt tema om Sistasidan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094