23948sdkhjf

LEDARE: Att tänka fritt är stort men att tänka nytt är större

Framtidens verkstäder måste både kunna fånga dagen såväl som morgondagen. De som är öppna för nya synsätt och vågar tänka utanför lådan kommer vara de som står sig mest konkurrenskraftiga.

Inom evolutionsteorin brukar man säga att det är den som är bäst anpassad som överlever. Det är något som stämmer bra in på företagsvärlden, kanske särskilt extra mycket i oroliga tider som dessa. Det kommer vara de som kan anpassa sig till en ny värld med eldrivet och andra alternativa drivmedel som finns kvar när de fossildrivna fordonen sakta men säkert fasas ut. För fordonsverkstäder handlar det utöver att kunna ta till sig ny teknik att erbjuda nya typer av tjänster som kunder efterfrågar. Samt att få in ny personal som kan dessa delar.

Då gäller det att våga gå utanför sin vanliga trygghetszon och se möjligheterna i förslag som de nya och yngre förmågorna kommer med.

Som exempel låg Tidler med sin hämta-lämnatjänst rätt i tiden när de startade sin verksamhet för fem år sedan. I och med pandemin fick de också skjuts då flera ville undvika att trängas i verkstäderna och hos bilhandlarna. Tidlers nya vd Jan Pelli påpekar även hur en sådan tjänst kan hjälpa verkstäder med med begränsat utrymme att få ett bättre flöde i hur kundernas bilar kommer till och lämnar verkstaden. En tjänst som alltså inte bara ger mervärde för verkstadens kund men som kan lösa logistiska problem hos företaget.

Om man ser till hur de yngre generationerna, födda på denna sida om millenniet, använder sig av tjänster som Foodora, Uber och liknande där man enkelt kan få det man vill ha levererat till dörren med några enkla knapptryckningar på telefonen vore det märkligt om man inte tar till sig de möjligheterna i sin verksamhet.

Här är det givetvis också viktigt att kunna klara av den ständigt aktuella stötestenen kompetensförsörjning. Den närmsta tiden kommer det behövas slussas in tusentals mekaniker och tekniker varje år till branschen. Dessa kommer utöver allt det man ska kunna i en verkstad förhoppningsvis även bidra med nya synsätt och tankar på hur man kan bemöta kunder och erbjuda dessa mervärde i form av olika digitala tjänster.

Då gäller det att våga gå utanför sin vanliga trygghetszon och se möjligheterna i förslag som de nya och yngre förmågorna kommer med. Snarare än att se det som något som aldrig kommer att fungera eller är omöjligt att implementera. För även om det kanske inte kommer vara något revolutionerande som en Iphone eller Tesla kanske det är just den idén som gör att just din verkstad får ett försprång gentemot andra konkurrenter och därmed kan fortsätta att leva kvar i en tid där servicetillfällena sprids ut allt mer.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125