23948sdkhjf

Sverige backar in i framtiden

I februari stod laddbara bilarna för 54 procent av nybilsmarknaden mot 75 procent i december och 56 procent för helåret 2022. Sveriges nationella sekretariat för omställningen till fossilfria resor, 2030-sekretariatet, uppmanar nu till en politik som inte backar in i framtiden.

– Sverige backar in i framtiden, med en lägre andel laddbara bilar i februari än fjolårets snitt. Försäljningen är ännu lägre än siffrorna visar, eftersom många av de elbilar och laddhybrider som syns i statistiken nu köptes innan bonusen togs bort i november. Nu behövs en politik som sätter ny fart på omställningen, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

Den 8 november 2022 snabbskrotade regeringen bonusen för elbilar, gasbilar och laddhybrider. Om kontraktet skrevs på i tid så ges fortsatt bonus även om den från årsskiftet sänktes från 70 000 till 50 000 kronor för elbilarna.

– Hållbara, förnybara drivmedel är en viktig del av omställningen och därför är det bekymmersamt att andelarna är så låga. Regeringen måste visa att biogas har en plats bredvid eldriften – vi behöver flera lösningar för att ersätta det fossila, kommenterar Mattias Goldmann.

Andelen eldrivna lätta lastbilar var i februari 11,1%, jämfört med 11,3% i snitt i fjol.

– Regeringen bör särskilt gynna el- och gasdrivna lätta lastbilar, skåpbilar, pick-ups och bussar. Här är stimulansen absolut nödvändig och bidrar till att hela Sverige kan ställa om. Därtill kan regeringen inspireras av Frankrike som gynnar de med lägre inkomster som skaffar elbil, och som infört en premie för att konvertera befintliga bilar till drift på el och med förnybara drivmedel, säger Mattias Goldmann.

Februari månads nybilsregistrering

Eldrift 33.2 % (33.0% helåret 2022)

Bensin 22.2% (21.9%)

Laddhybrider 20.8% (23.1%)

Diesel 10.9% (11.5%)

Elhybrid 9.6% (8.9%)

Etanol 2.4% (0.7%)

Biogas 0.7% (0.5%)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111