23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sverige sämst på miljökrav vid besiktning

En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, visar att Sverige fortsatt ligger långt efter andra länder i EU när det gäller miljökrav vid besiktning. Samtidigt är fusk och manipulation av avgasrening ett stort problem. Men nu har ett förslag om skärpningar av besiktningsreglerna för att bättre kunna kontrollera skadliga utsläpp lagts fram av Transsportstyrelsen.

Det är väl dokumenterat att utsläpp från trafiken skadar vår miljö och kan leda till allvarliga hälsoproblem och förtida dödsfall. Trots detta var Sverige ett av få länder i EU som valde att inte skärpa sina krav för utsläpp när det nya EU-direktivet skulle implementeras i lagstiftningen år 2018. I stället för att skärpa kraven, sänkte Sverige kraven till EU:s miniminivå. Idag underkänns långt färre fordon på grund av miljöskäl i Sverige, antalet underkända fordon har nästan halverats sedan de nya reglerna infördes. Det innebär att Sverige halkat långt efter andra länder inom EU som infört nya hårda regler gällande partikelräkning och gränsvärden. Transportstyrelsens nya förslag om åtgärder för bättre miljökontroll, som publicerades i mitten av februari, välkomnas därför av Fordonsbesiktningsbranschen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188