Det är väl dokumenterat att utsläpp från trafiken skadar vår miljö och kan leda till allvarliga hälsoproblem och förtida dödsfall. Trots detta var Sverige ett av få länder i EU som valde att inte skärpa sina krav för utsläpp när det nya EU-direktivet skulle implementeras i lagstiftningen år 2018. I stället för att skärpa kraven, sänkte Sverige kraven till EU:s miniminivå. Idag underkänns långt färre fordon på grund av miljöskäl i Sverige, antalet underkända fordon har nästan halverats sedan de nya reglerna infördes. Det innebär att Sverige halkat långt efter andra länder inom EU som infört nya hårda regler gällande partikelräkning och gränsvärden. Transportstyrelsens nya förslag om åtgärder för bättre miljökontroll, som publicerades i mitten av februari, välkomnas därför av Fordonsbesiktningsbranschen.
Sverige sämst på miljökrav vid besiktning
En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, visar att Sverige fortsatt ligger långt efter andra länder i EU när det gäller miljökrav vid besiktning. Samtidigt är fusk och manipulation av avgasrening ett stort problem. Men nu har ett förslag om skärpningar av besiktningsreglerna för att bättre kunna kontrollera skadliga utsläpp lagts fram av Transsportstyrelsen.