23948sdkhjf

XC60 Concept ger både en glimt av nästa Volvo XC - och av framtidens formspråk

XC60 Concept är i högsta grad en framtidsbil. Den bjuder inte enbart världen en smygtitt på Volvo Personvagnars nästa XC-modell. Konceptbilen är dessutom full av innovativ design, inklusive flera detaljer som ingår i Volvobilarnas framtida formspråk.

XC60 Concept är i högsta grad en framtidsbil. Den bjuder inte enbart världen en smygtitt på Volvo Personvagnars nästa XC-modell.Konceptbilen är dessutom full av innovativ design, inklusive flera detaljer som ingår i Volvobilarnas framtida formspråk.


Volvo Personvagnars designchef Steve Mattin och hans team har designat XC60 Concept med ett mycket tydligt mål framför ögonen.


- På senare år har vi framgångsrikt framhävt de skandinaviska särdragen som bygger sin prestige på en tidlös, funktionell elegans. Nu tar vi vår design-DNA till en ny nivå genom att bokstavligt talat skruva upp bilarnas visuella volym, säger Steve Mattin.


- Med mer uttrycksfulla, emotionella former fångar de snabbare betraktarnas öga. Om du säger att du känner igen en Volvo på 50 meters håll i dag, vill jag se till att utstrålningen ska nå minst dubbelt så långt i framtiden, Designmässigt är XC60 Concept en vågad, emotionellt laddad skapelse. Konceptbilen, lackerad i en extrovert bronsfärgad kulör, har kryddats med det bästa från två dynamiska biltyper. Nedtill pumpar omisskännliga, kapabla XC-muskler, med god markfrigång och stora hjul. Upptill skapar de djärva linjerna den eleganta coupens sportiga karisma.


Förstorat järnmärke i frontenDet klassiska järnmärket gjorde comeback på Volvos bilar för snart två år sedan och nu har det gjorts ännu större för att ytterligare stärka varumärket. I fronten ger det stora järnmärket i den trapetsoid-formade grillen en mycket distinkt signal om att framtiden har anlänt. De nya, vinklade positionsljusen närmast grillen är också en del av Volvobilarnas framtids-DNA. Tillsammans med strålkastarna och de tillbakadragna framskärmarna ger de en aggressiv utstrålning som också framhäver motorhuvens klassiska V-form.


Hasplåtarna nedtill fram och bak är integrerade för att ge en elegant, distinkt signal om att detta i första hand är en s k "crossover" med utpräglade personbilsegenskaper.De skulpterade, emotionella former som är en viktig del av Steve Mattins framtidsambitioner blir mycket tydliga när XC60 Concept betraktas från sidan.Med 20-tumsfälgar, kraftfulla hjulhus och instegsskydd i aluminium förstärks den muskulösa XC-känslan nedtill, medan fönsterytornas slanka linjer och den djärva takformen ger överdelen en sportig coupekänsla.


Ny bakluckekonstruktion- Baktill ger de uttrycksfulla, skulpterade formerna nya vinkar om vart vår design-DNA är på väg. De höga bakljusens form förstärker de muskulösa skuldrorna och bakluckans trapetsoidform är en vidareutveckling av glasluckan på Volvo C30, säger Steve Mattin.


Bakluckans konstruktion är också en genial nyhet. Luckans undre del rör sig ut och över den övre delen. Detta ger en tillräckligt stor öppning för mindre föremål utan att hela luckan behöver öppnas. Luckan kan naturligtvis också öppnas helt. Ett tredje alternativ är att bara öppna den övre halvan.


En annan spännande lösning är dem mörka panelen i bakluckans nedre del. Sedda inifrån är den genomskinlig för att öka förarens möjligheter att ha koll på vad som finns bakom bilen.


Även taket är utfört helt i mörkt glas, som vilar på en bärande Y-formad konstruktion. På bakluckan skrivs Volvo-märket med kraftigare, utspärrade bokstäver än tidigare. Också detta är en nyhet som kommer att spridas i modellprogrammet för att bidra till varumärkets kraftfullare utstrålning.


Elegant, high-tech interiörXC60 Concept har en interiördesign som är minst lika djärv som exteriören. Detta gäller framför allt instrumentpanelen, den svävande mittkonsolen och de slanka, också till synes svävande, fram- och bakstolarna. Interiören domineras av den eleganta kombinationen av läder och aluminium. Den övre delen är skandinaviskt ljus, medan den undre delen är kontrasterande espressobrun. Steve Mattins team har också lagt extra vikt vid belysningen inne i kupén, med sikte på att skapa både funktionella ljuspunkter och ett behagligt stämningsljus som framhäver den moderna atmosfären inne i XC60 Concept.


Instrument med vingarFörarens huvudinstrument kan liknas vid en humla med en rund, analog hastighetsmätare som "mittkropp", flankerad av två digitala "vingar" i form av skärmar för övrig information.


Instrumentpanelen och den nya ratten matchar den asymmetriska, svävande mittkonsolen, som är vinklad mot föraren. Mittkonsolen är ännu tunnare än i dagens produktionsmodeller, vilket ger ökat förvaringsutrymme bakom.


- Den vita iPod-inspirerade ytan blir nästan som en slät vägg av snö, omfamnad av en metallram som framhäver den asymmetriska formen. Knappar och reglage är helt integrerade i ytan och den "osynliga" skärmen för information och navigation framträder först när den startas upp med en spektakulär, pulserande sekvens. Bilden projiceras bakifrån, vilket gör mittkonsolen till en riktig pärla bland designnyheterna, säger Steve Mattin.


De fyra runda kontrollerna väcks också till liv av startsekvensen. Alla andra knappar är av s k touchtyp. Växelväljaren är en innovation i form av en glidande knapp av samma typ som brukar finnas på kontrollborden hos ljus- och ljudtekniker. Även dörrarnas aluminumpaneler har knappar liknande mittkonsolens.


Slanka stolarBekväma och ergonomiskt utformade stolar är en av Volvo Personvagnars etablerade paradgrenar. I XC60 Concept förädlas de ytterligare med en slank, asymmetrisk formgivning som ger ökad bekvämlighet, framför allt när man kliver in och ur bilen.


Alla nack- och ryggstöd, både i fram- och baksätet, har en lång s.k. "hästsvansöppning". Finessen introducerades för ett par år sedan i konceptbilen Volvo YCC (Your Concept Car) och i XC60 Concept har den växt hela vägen ned för att ge ökad ventilation och förbättrad bakåtsikt. Öppningarna har också inbyggda stämningsljus.


- Om föraren vrider på huvudet kan han eller hon se rakt igenom sin egen stol, genom baksätets ryggstöd och genom panelen i bakluckans nedre hörn. Detta bidrar till ökad säkerhet i en biltyp vars höjd kan försvåra bakåtsikten, säger Steve Mattin.


I öppningarna i baksätets ryggstöd finns samma typ av fastsättningspunkter som i bagageutrymmets golv. Detta ger en rad möjligheter när det gäller att använda tillbehör eller förankra olika typer av last. Dessutom finns ett förvaringsutrymme för ett specialdesignat väskset under baksätena, lätt åtkomligt via bakdörrarna.


En bild av framtiden- XC60 Concept innehåller en rad nyheter som ger en indikation om hur våra bilar kommer att se ut om några år. Det är dags att en gång för alla glömma lådan som elaka tungor brukar jämföra Volvos bilar med. Istället ska vi ge vår skandinaviska design en ännu mer emotionell utstrålning genom att tillföra nya, spännande former och innovativ teknik, säger Steve Mattin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078