23948sdkhjf

Här är nya Mercedes E-klass

Helt i linje med den designharmonisering vi ser hos de flesta bilmärken i dag är nya E-klass en mini-S-klass och den bjuder på en helt ny nivå av digitalisering och elektrifiering.

Här är nya generationen av Mercedes-Benz klassiska E-klass. En bil som på alla sätt fortsätter i föregångarens tradition som klassisk stor-sedan (och perfekt taxibil) men med ännu generösare utrymmen. Armbågsutrymmet i baksätet är till exempel hela 25 mm bredare. Samtidigt har modellen genomgått en mycket stor digital och elektrisk förändring.

Hela bilens datorstöd är omgjort och den elektroniska arkitekturen är nu mer mjukvarudriven än hårdvarudriven. Många system delar på en gemensam central och mycket kraftfull omborddator som inte minst ökar prestandan på infotainmentsystemet MBUX.

Digitaliseringen märks bland annat i att det nu går att använda en digital nyckel (Digital Vehicle Key) till bilen. Det innebär att det går att ladda ner en nyckel till sin iPhone eller Apple Watch och sedan kan bilen låsas upp och startas bara genom att föraren har den enheten på sig. Föraren kan också dela ut rättigheter till upp till totalt 16 personer där vissa bara får öppna eller låsa bilen, medan andra även får köra den.

Infotainmentsystemet MBUX är kraftigt uppdaterat och kan nu röststyras utan något särskilt kommando. Det går också att ge systemet komplexa instruktioner – kallade Rutiner – som tar hänsyn till vissa förutsättningar. Till exempel ”Sätt på stolsvärmen och ställ in stämningsbelysningen på orange färg om det är under 12 grader varmt i kupén”.

Det går numera också att installera tredjepartsappar i MBUX. Redan nu finns TikTok, Angry Birds, Webex och Zoom liksom webläsaren Vivaldi. Du kan också koppla upp dig till portalen Zync som låter dig ta del av streaming, sport, nyheter, spel och mycket annat.

MBUX Superscreen är den kanske mest utmärkande delen av interiören i nya E-klass. Den stora displayenheten sträcker sig från mittkonsolen till bilens högersida och innehåller bland annat en separat skärm för passageraren. När det inte sitter någon i högerstolen används den skärmen bara för dekormotiv. Det går också att få en selfie-kamera monterad i instrumenteringen som kan användas för videomöten när bilen står stilla.

Framför föraren återfinns ett digitalt instrumentkluster som kan personaliseras på många olika sätt. Både på ratten och instrumentbrädan finns fysiska knappar så att det går snabbt och säkert att komma åt de vanligaste funktionerna.

Bland nyheterna märks bland annat att trötthetsvarnaren nu kan kompletteras med en kamera som läser av förarens ögon. Om denne inte håller blicken på vägen under ett antal sekunder så varnar bilen och kan till och med göra ett nödstopp vid vägkanten.

Det finns också en funktion som motverkar åksjuka med hjälp av massage, ljud och stämningsbelysning.
Bilen går så klart att få med luftfjädring samt styrande bakaxel som gör den välkänt snäva vändradien ännu snävare.

När nya E-klass lanseras i sommar så är det initialt i totalt sex utföranden, varav hälften är laddhybrider (de andra tre är mildhybrider). Laddhybriderna har en räckvidden på cirka tio mil.

Nya E-klass har säljstart i sommar och första leveranserna sker bortåt hösten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125