23948sdkhjf

LEDARE: Var digital men glöm inte bort den mänskliga kontakten

Att vara aktiv på sociala medier, ha en bra och utförlig hemsida är ett viktigt konkurrensmedel i en tid när vi lever allt mer på nätet. Men man får inte glömma bort att en fordonsverkstad i slutändan utför en service mot kunder som mycket väl kan byta verkstad om de inte är nöjda.

För att överleva, inte bara i dagens samhälle men även i framtiden som företag, krävs det att man är digital. Det vill säga att man har en bra hemsida med kontaktuppgifter samt en trevlig och tilltalande beskrivning av verksamheten. Som fordonsverkstad ska man gärna också ha ett bokningssystem. Då bör man dock se till att det även fungerar som det ska. Vid ett tillfälle när jag själv skulle boka tid för service såg jag till min glädje att möjligheten till onlinebokning fanns. Men fick jag någon bekräftelse på att min bokning faktiskt hade kommit in? Nej. Det hela slutade med att jag som vanligt ringde och bokade in mig över telefon. Att sådana här saker fungerar är a och o om man vill ta steget in bland alla ettor och nollor. För en annan kund hade lika gärna kunnat anlitat en annan verkstad.

Samtidigt får man inte glömma bort alla de som föredrar att prata med en riktig människa.

Att ha en digital närvaro och en fungerande sådan är alltså en nödvändighet för att kunna konkurrera i dag och det är något som kommer att märkas allt mer framöver. Inför det här numret pratade jag med Johan Carlmark, grundare av e-handelsbyrån Carismar. Han förklarade att fordonsbranschen överlag har legat efter när det kommer till att ta sig an digitaliseringen. Därför finns det alla möjligheter i världen för de som ligger i framkant att ta för sig. Givetvis går det inte bara att slänga upp en hemsida med några bilder på de anställda och ett telefonnummer till verkstaden. Om man på allvar vill utnyttja alla de möjligheter som internet för med sig krävs det en plan och att man är beredd att investera sin tid.

Fungerande bokningssystem, möjlighet att kanske kunna passa på att beställa spolarvätska, torkarblad och annat i samband med att man via nätet lämnar in bilen för service kan vara just det som gör att en kund väljer din verkstad framför en annan. Lägg därtill en närvaro på sociala medier där det går att få reklam och annonsering för en spottstyver av vad det kanske annars skulle ha kostat.

Samtidigt får man inte glömma bort alla de som föredrar att prata med en riktig människa. För i slutändan ska man komma ihåg att man faktiskt jobbar med mer än att bara skruva i fordon. När någon lämnar in sin bil är det ändå en service man utför och då gäller det att göra ett bra jobb, från när man tar emot kunden till det att man lämnar ut bilen. Kanske blir det då det digitala som fångar in dem och det lilla extra, som en chokladstrut, som gör att de stannar.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125