23948sdkhjf

LEDARE: Efter många om och men – nu är Sermi här

Frågan om Sermi har dragits i långbänk i EU. Men trots att det ska träda i kraft i augusti finns fortfarande vissa oklarheter. I slutet av sommaren blir det dock en realitet som påverkar alla allmänverkstäder, inte bara i Sverige men hela EU.

Om ni håller i papperstidningen har ni kanske märkt att vi har ett antal extrasidor i detta nummer som är dedikerade till Sermi. Eller "Security related vehicle repair and maintenance" som akronymen står för. Certifieringen som ska ge tillgång till data från fordonstillverkarna har stötts och blötts i flera år och frågorna kring det har varit många. Förhoppningsvis gör detta nummer er läsare lite klokare. Kortfattat handlar Sermi om att oberoende verkstäder ska kunna få tillgång till den alltmer omfattande information som finns i dagens bilar. Detta kommer att vara en nödvändighet för att kunna utföra flertalet ingrepp i bilarna.

Det vore givetvis också väldigt olyckligt om ett stort antal allmänverkstäder skulle stängas ute från marknaden ...

Att fordonstillverkarna är försiktiga med all den information som finns i och är kopplad till deras produkter är förståeligt. Det är få företag som vill dela med sig av sina affärshemligheter för att konkurrenterna inte ska få några fördelar på en tuff marknad.

Då kommer vi till frågan om exakt hur mycket tillverkarna bör och kan dela med sig av för att verkstäderna ska kunna utföra de arbeten som behövs på bilarna. För i och med att fordonen blir mer och mer digitaliserade med en uppsjö olika system krävs det också att man måste få tillgång datan för att kunna utföra service.

För det är det viktigt att slutkunden faktiskt får en möjlighet att fritt kunna få välja bland alla de verkstäder som finns för att på så vis hitta den som passar denne bäst. Oavsett om det är en auktoriserad verkstad knuten till någon av tillverkarna eller en fristående sådan. Det vore givetvis också väldigt olyckligt om ett stort antal allmänverkstäder skulle stängas ute från marknaden på grund av att tillverkarna vill hemlighålla fordonsdatan. En fri konkurrens främjar trots allt innovation och nytänkande.

I skrivande stund kvarstår det en hel del frågetecken. Vilka som kommer bli så kallade cabar, kontrollorgan, som ska ut och se till att verkstäderna och teknikerna uppfyller de krav som finns är ännu inte helt klart. Säkerhetsnyckeln i form av en mobilapp är personlig och får inte delas med någon annan. Men det blir sannolikt svårt att säkerställa att en nyckel inte hamnar på vift.

"Information wants to be free", information vill vara fri, är en devis som brukar tillskrivas den amerikanska författaren Stewart Brand. Han menade att alla människor borde få fri tillgång till information. Numera används det vanligtvis av de som vill ha transparens och en allmän tillgång till information. För att även allmänverkstäder ska kunna fortsätta finnas så behöver de få tillgång till information om bilarna de får in. Samtidigt är det givetvis viktigt att fordonstillverkarna inte känner sig tvingade att släppa sin data vind för våg.

Kanske blir då Sermi och säkerhetsnyckeln, trots alla oklarheter i nuläget, en bra lösning när det väl har landat.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095