23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Rattfylla inget hinder för tekniker som vill bli Sermi-certifierad

Vandelsprövningen i EU skiljer sig åt för tekniker när de ska bli Sermi-certifierade. I Danmark är en lindrig rattfylla inget hinder, i Sverige blir teknikern stoppad av fortkörningsbot.  

Sermi införs 1 augusti och redan har ett företag blivit certifierat enligt de gällande kraven.

Frågorna har varit många och i Sverige har det varit en del frågetecken vad gäller vandelsprövningen för enskilda tekniker.

Som reglerna har tolkats i Sverige ska belastningsregistret vara helt blankt och en fortkörningsbot skulle i sådana fall hindra en tekniker att bli certifierad.

Thomas Engström, vd Kontrollerad Bilverkstad, flaggade tidigt för att reglerna i EU spretade.

– Det finns olika lagar och regler i hela EU så jag misstänker att det blir en viss skillnad i tillämpningen av Sermi mellan EU-länderna, sa Thomas Engström till Motormagasinet i en tidigare intervju.

Kruxet är dock att det ska vara samma regler för hela EU.

Fordonsproffs rapporterar nu att det redan finns en splittring gällande regeltolkningen.

I Danmark är exempelvis en fortkörningsbot eller en lindrig rattfylla inget hinder för en tekniker som vill bli certifierad.

Detta eftersom böter för fortkörning eller lindrig rattfylla inte finns i det danska belastningsregister som man begär utdrag ur för privatpersoner.

Fortsättning lär följa…

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109