23948sdkhjf

Mästaren som blev teamboss

Du har säkert hört talas om Kenneth Hansen, historiens mest framgångsrika rallycrossförare med 14 EM-guld på meritlistan, men har du hört talas om Susann Hansen? En mästerförare i sin egen rätt med en EM-titel i rallycross 1994. Susann är fortfarande den enda kvinna som lyckats med den bedriften.

Rallycross är svenskarnas mest framgångsrika motorsportgren. Mängden titlar som har kammats hem genom åren är imponerande. Det märks också på publiksiffrorna under rallycross-veckan i Höljes i Värmland. Över 40 000 personer vallfärdar dit. När Carrera Cup och STCC har Grande Finale på Mantorp kan de kanske räkna med en fjärdedel.

Motorsport är unikt i sportvärlden att män och kvinnor kan tävla mot varandra på lika villkor. Om bilen är konkurrenskraftig är det upp till föraren att göra skillnad. Något som är väldigt tydligt i rallycross.

Sedan Susann Hansen grundade Hansen Motorsport tillsammans med maken Kenneth 1990 har teamet vunnit mer än något annat i historien. Men det skulle ta hela fem år av ”gratisarbete” i teamet innan hon kunde säga upp sig från sitt avlönade jobb och ta ut en lön som teamchef. Inte för att hon inte hade mer att ge på banorna utan för att hon ville ta teamet till nya höjder.

Mycket av de 33 år av framgång som Hansen Motorsport har upplevt är på grund av Susann. Det är hon som ser till att teamets arbete löper på smidigt på och av banan. Samtidigt är hon den som trycker på med teamets hållbarhetsarbete. Under 2022 blev teamet det första som nådde koldioxidneutral status med hjälp av parollen RRR – reduce, reuse, recycle (reducera, återanvänd och återvinn).

Till exempel använder de kranvatten i återanvända flaskor och varken engångsflaskor eller muggar är tillåtna i teamet. Huvudkontoret i Götene går på förnybar energi arbetar med en ”ingen person, inga lampor”-policy.

– Vi var det första rallycrossteamet som anslöt till UNFCCC Sports for climate action och det första som fick FIA:s trestjärniga ackreditering. Nu är vi också först med att publicera en hållbarhetsrapport och att klimatkompensera genom en mexikansk vindkraftpark, säger Susann.

Samtidigt har hon brutit ny mark för kvinnor inom motorsport.

– Det var aldrig ett mål att vara en förebild men jag antar att jag har varit det på något sätt. Det bara hände. Jag var så fokuserad på att göra vad jag ville att det bara blev så, säger hon.

Och för någon som inte tänkte bana nya vägar i en mansdominerad sport var det just vad hon gjorde.

Susann gjorde motorsportdebut som 18-åring i folkrace. Trots en begränsad budget var det alltid hennes bil som var mest eftertraktad efter racen. Nästa steg blev rallycross men budgeten var stram och det fanns inte pengar till regndäck.

– När det regnade gick det inte så bra. Vi fick helt enkelt hoppas på torrt väder, då gick det bra. Vi hade inte råd att spendera tillräckligt för att bli riktigt bra. För mig handlade det mer om att köra för nöjets skull, vara en del av gemenskapen och hela den sociala biten. Det fanns inte riktigt några ambitioner eftersom vi visste att vi inte kunde vinna. Vi ville njuta av racingen, grilla lite och sedan åka hem.

När Susann träffade Kenneth 1989 förändrades saker. Med en större budget och ett riktigt team bakom henne – där hon bestämde lika mycket utanför bilen som bakom ratten – började hennes karriär att lyfta.

– Kenneth trodde mer på mig än jag själv. Han uppmuntrade och pushade mig, var positiv och gjorde allt han kunde för att hjälpa och stötta. För varje race blev det roligare att köra och med bra feedback lärde jag mig mer om hur jag skulle hantera bilen istället för att bara gå på instinkt.

Du vet aldrig hur konkurrenskraftig du är när du börjar en ny serie och nu tävlade jag inte längre bara mot kvinnor, det var 95 procent män. Susann Hansen

Tillsammans arbetade de kvällar och helger för att utveckla bilarna och teamet. När Susann väl nådde EM-nivå var hon nybliven mamma till sonen Timmy. Uppgifterna i teamet fick nu en helt ny innebörd med ett barn som skulle uppfostras av Susann och Kenneth i depån.

När Hansen Motorsport fick kontrakt med Citroën 1993 fick Susann chansen att tävla med den bästa utrustningen hittills i hennes karriär. Medan Kenneth körde en ZX i division 2 fick Susann en sprillans ny AX till ERA 1400 Cup, en av tre divisioner i EM på den tiden.

– Du vet aldrig hur konkurrenskraftig du är när du börjar en ny serie och nu tävlade jag inte längre bara mot kvinnor, det var 95 procent män.

Med tre totalvinster (fler än någon annan förare det året) blev Susann den första (och hittills enda) kvinna att vinna en EM-titel i rallycross.

– Jag slutade köra efter 1995 för att jag kände att jag hade uppnått vad jag ville. Jag hade en dröm om att köra på den internationella scenen, vilket jag hade gjort och till och med vunnit mästerskapet. Så jag var nöjd.

Enligt Susann var det inget svårt beslut för hon visste att hon fortsättningsvis skulle vara involverad i teamet och arbeta i en tävlingsinriktad miljö.

– Jag såg verkligen fram emot den nya rollen.

Susann berättar att det fanns så mycket potential med vad de kunde åstadkomma med Kenneth som förare.

– Som kvinna låter det kanske konstigt att säga så men jag kände att jag hade bevisat min poäng. Jag var bra men han var bättre. Så vi fokuserade våra resurser på hans bil.

Med Susann styrandes från depån vann Kenneth 14 EM-titlar. Och under tiden pushade hon hela tiden för att göra saker annorlunda.

– Jag sade att vi skulle börja använda dataloggning för att öka vår konkurrenskraft. Så jag gjorde en poäng av att lära mig dataloggning genom att läsa manualen från första till sista sidan. Ingenjörerna från Citroën Sport lärde mig grunderna, tillräckligt för att kunna analysera starterna och lära oss förbättringsmöjligheterna.

Det fanns inte mycket som Susann inte gjorde under en racehelg: Från att orkestrera mekanikerna och göra dataanalys, ge Kenneth körtips och teamlogistik till att köra teamlastbilen och skriva pressreleaser. Allt med två små barn i hasorna. Susann var motorn i Hansen Motorsport.

– Timmy sade en gång att jag gjorde samma jobb som tolv personer!

Även på VM-nivå har rallycross inte tillnärmelsevis haft samma typ av budget som ett rallyteam i VM. Det har inte gått inte att köpa sig ur ett problem och även toppteamen har behövt vända på varje krona. Här var det uppfinningsrikedom som gjorde skillnad. Och en förmåga att anpassa sig. Det fanns ingen att kopiera, ingen som hade svaren. Susann var ute på okänd mark.

– Det var mitt företag och saker jag inte kunde fick jag lära mig.

33 år efter att hon inledde sin karriär som teammanager är drivkraften att vinna, förnya och förändra lika stark som alltid.

Enligt Susann har rallycross växt på ett eget sätt jämfört med andra motorsportdiscipliner som kanske har fler traditioner och outtalade regler om hur saker ska vara. Det är den bästa plattformen inom motorsport för jämställd tävlan

– Rallycross är en modern sport som började litet vilket har öppnat upp möjligheterna att göra saker annorlunda efterhand som sporten har växt.

Susann menar att kvinnor har en ljus framtid inom motorsporten.

– Kvinnor som jag nyligen har träffat inom motorsport gör mig både stolt och glad för de är verkligen en kraft att räkna med.

Hansen Motorsport i siffror

19 EM-titlar i rallycross
4 VM-titlar i rallycross
2 titlar i Nitro rallycross
2 titlar i X Games rallycross
2 titlar i RX2 rallycross
2 titlar i RX Nordic rallycross

Motormagasinets Branschdag

På Motormagasinets Branschdag den 20 september kommer Motormagasinets Jens Trulsson ha en liveintervju med Susann Hansen. Passa på att anmäl dig om du inte redan har gjort det. Kostnadsfritt för dig som jobbar på en verkstad.

Artikeln är en del av vårt tema om Branschdagen 2023.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142