23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

ARN: Konsumentköplagen till räddning

Konsumentköplagen är så omfattande att en kund som klagar till Arn kan få rätt för något som den egentligen inte förväntar sig att få rätt för. 

Krånglande laddhybridbil
Ärende:
Trasigt batteri
Kundens krav: Avhjälpande av fel eller hävning av köp.
Ort: Kungsbacka
Saken: Den 28 augusti 2022 köpte kunden en begagnad laddhybridbil för 384 900 kronor. Säljaren utlovade att batteriet skulle ha en räckvidd på mellan fyra och fem mil. I verkligheten var räckvidden mycket kortare. I varmt väder kunde den klara två till 2,2 mil, och i kallt väder klarade den cirka 1,9 mil eller ännu mindre. Kunden klagade till företaget den 11 september 2022. Senare har batteriet helt slutat fungera och bilen kan varken starta eller köras. Bilen togs in på verkstad med bärgare den 30 mars 2023. Enligt verkstaden måste bilens högvoltsbatteri bytas ut. Det kostar cirka 125 000 kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094