23948sdkhjf

Sista utställningen – nu blir Volvo Museum World of Volvo

Efter närmare 30 år på samma plats stänger Volvo Museum portarna för gott 20 december.  Nu väntar nya och spännande uppdrag för Volvo Cars och Volvo Groups ovärderliga fordonsskatter.  

När Volvo Museum öppnade 1995 så visste de att det inte skulle vara för evigt.

Platsen vid Arendal var sedan tidigare inmutat av Stena Line och när de var redo att starta upp bygget av den nya färjeterminalen så skulle museet få maka på sig.

Nu skriver vi 2023 och tiden är nu kommen för Volvo att flytta museet.

Den digra samlingen kommer nu att delas upp och vid World of Volvo kommer inte alla fordon att få plats, men mer om det senare.

Hans Hedberg, Heritage Manager Volvo Cars, tar emot oss och ger en rundvandring i samlingarna samt exklusiv tur bakom kulisserna.

– World of Volvo blir något helt nytt. En bra månad har vi haft cirka 10 000 besökare på museet, men det upplevelsecenter som World of Volvo kommer att bli så är målet att locka betydligt fler, säger Hans Hedberg.

Volvo Cars och Volvo Group ligger bakom miljardsatsningen och utställningen som kommer att visas är roterande.

Projektgruppen har besökt en mängd museum runt om i världen, inte bara BMW Welt och Mercedes-Benz Museum, utan även bryggeriers och andra liknande upplevelsecenter.

När vi är på plats så testas även olika labbstationer för barn som även kan hittas på Tom Tits, Tekniska Museet och liknande ställen. Tanken är att även barnen ska hitta till World of Volvo och finna något roligt att sysselsätta sig med.

Från Volvo Cars del är det Hans Hedberg som valt ut de bilar som ska ta plats i jättebygget när det öppnar i april.

– Den första uppställningen kommer att bli kvar ett tag innan den roteras.

Vi vill visa vilken viktig roll Volvo har spelat i samhället och utvecklingen av detsamma. Många av fordonen som vi visar väcker många minnen till liv hos besökarna. Hans Hedberg, Heritage Manager Volvo Cars

20 december slår dörrarna igen och fram tills dess går det att se den fasta utställningen samt specialutställningarna “Volvo i samhällets tjänst” och “Volvo Performance Cars”.

Motormagasinet besöker Arendal när det är en dryg månad kvar av museets livstid i nuvarande skepnad.

– Vi vill visa vilken viktig roll Volvo har spelat i samhället och utvecklingen av detsamma. Många av fordonen som vi visar väcker många minnen till liv hos besökarna, säger Hans Hedberg samtidigt som han visar en unik polisbil, Volvo 944 från 1996, som en polischef i norra Sverige beställde i slutet av sin tjänstgöringstid. Den togs aldrig i tjänst och enligt den senaste besiktningen har den bara rullat 45 mil totalt.

Volvo Museums sista utställning

Självklart finns även bussar, ambulans och militärfordon representerade. Volvo har kort sagt verkat inom de flesta yrkeskategorier i samband med det svenska folkhemsbygget.

Givetvis finns också en Duett i Televerksorange på plats.

En annan utställning som avslutar Hisingen-sejouren i nuvarande form är Volvo Performance Cars, ett spännande avsteg från det praktiska och säkra som präglar, och har präglat, varumärket Volvo.

Det bjuds på en detaljerad uppvisning av Volvo Personvagnars tekniska utveckling inom prestandabilar och belyser samtidigt arbetet med de två viktigaste samarbetspartners: Cyan Racing, före detta Polestar, och det tyska tuningföretaget Heico Sportiv.

– Det är viktigt för oss att även visa den här sidan av företaget, inte minst för att locka motorintresserade ungdomar som börjat snegla mot youngtimers.

I samlingen hittas bland annat Volvo Polestar S60 Performance Concept Prototype. Byggd av Volvo Cars dåvarande officiella tävlingspartner Polestar, numera Cyan Racing. Det är utan tvekan den snabbaste och mest glamorösa konceptbilen som Volvo tillverkat.

Nu skulle vårt besök ha kunnat vara över, men som en tidig julklapp så väntar det bästa till sist.

Hans Hedberg tar med oss genom en dörr i en av utställningshallarna och vi hamnar både bildligt och bokstavligt talat bakom kulisserna.

Första hallen är fylld av en mängd godbitar och de flesta av dem är påställda och redo att köras.

– Bilar ska köras, även unika exemplar likt dessa, säger Hans Hedberg och berättar hur rolig en grå Volvo 244 GLT, som körts av PG Gyllenhammar, är att köra på treans växel i den långa kurvan som utgör påfarten upp på Älvsborgsbron.

Det är en mängd bilar med proviens som står i de tre hallar som vi går igenom och en vän av ordning frågar sig om dessa bilar nu kommer att gömmas och glömmas på grund av satsningen på World of Volvo.

Men inget kunde vara mer fel.

– Vi har nu valt ut de bilar som ska in till Göteborg, men även bilskatterna som vi ser här kommer att kunna ses i framtiden. Vi håller på att ställa i ordning en lokal på 12 000 kvadratmeter som vi kallar ”The Vault”. Där kommer alla bilar som inte roterar på World of Volvo att kunna visas upp. De riktigt inbitna Volvoentusiasterna kommer inte att gå miste om något utan de kommer att hitta riktiga guldklenoder från både Volvo Cars och Volvo Group när ”The Vault” öppnas för besökare, säger Hans Hedberg.

Öppnar i april

World of Volvo ligger centralt i Göteborgs nya evenemangsdistrikt och är en upplevelsehubb med en unik skandinavisk arkitektur på 22 000 kvadratmeter. Som ett joint venture mellan Volvo Cars och Volvo Group strävar World of Volvo till att bli stadens främsta destination och mötesplats.

Interaktiva utställningar, ett spännande program, underhållande evenemang och unika kulinariska upplevelser gör World of Volvo till en dynamisk plats för människor och idéer.

Källa: World of Volvo

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109