23948sdkhjf

LEDARE: Snart lämnar Sermitåget perrongen

Det börjar bli dags för alla verkstäder som inte certifierat sig för Sermi att göra det. För till våren kommer säkerhetsklassad fordonsdata att börja låsas in. Då kan många riskera att stå kvar på perrongen och förlora kunder till de som haft framförhållning.

Det har gått några månader sedan Sermi lanserades i Sverige. Än så länge är det inget som fått någon betydande påverkan hos landets fordonsverkstäder. Detta är dock något som kan komma att ändras drastiskt den första april i år. För då kommer bland annat Tyskland och flera andra stora EU-länder också träda in i Sermi-gemenskapen. I samband med detta kommer också att säkerhetsklassad fordonsdata att börja låsas in. Det blir alltså om man ska använda Bo Ericssons egna ord ”tvärstopp” för de verkstäder som valt att inte bli certifierade. Säkerhetsnyckeln man får i samband med certifieringen gäller nämligen alla fordon som omfattas av Euro5-kraven och framåt.

Att en del verkstäder tvekar är därför förståeligt. Det är ytterligare en utgift som man måste ta hänsyn till.

Kanske ska man se EU-förordningen som ett långkok. En gryta, i ordets positiva benämning, som mått bra av att stå och puttra under ett antal år. Frågor har kunnat stötas och blötas för att man ska komma fram till bästa möjliga lösning. Eller så är det kanske helt enkelt så att det är som det brukar vara när politiska beslut ska tas på EU-nivå. Att den som väntar på något gott alltid kommer att vänta för länge. Då kan det krävas en lättare, eller hårdare, spark i ändalykten för att det inte ska gå ytterligare 15 år. För även om det hade arbetats med frågan under ett och ett halvt årtionde uppkom det, för de som minns, ett antal frågetecken när det väl skulle lanseras förra året. Trustcentret i Nederländerna som ger klartecken för certifieringarna hade missat att vårt alfabet innehåller bokstäverna å, ä och ö. Något som satte käppar i hjulet när man skulle ta fram systemen som arbetade med certifieringarna. Även vårt belastningsregister gjorde att fortkörningsböter först skulle omöjliggöra chansen att certifieras. Det korrigerades lyckligtvis men visar att man inte tänkt på allt från första början. Givetvis kommer man inte heller kunna göra det och där har cabarna gjort ett bra arbete med att lyfta frågetecken som måste lösas.

I och med att vi i Sverige har gått först i ledet har vi förhoppningsvis också kunnat reda ut flera frågetecken. Men nya kommer säkerligen att uppstå senare i år när allt börjar låsas. Till det är det också ett problem att alla fortfarande inte hört talas om Sermi.

Att en del verkstäder tvekar är därför förståeligt. Det är ytterligare en utgift som man måste ta hänsyn till. Kanske är man också belägen någonstans i landet där det inte finns så många nya bilar. Men som Bo Ericsson säger, om man väljer att stå utanför kan det bli svårt att få tillbaka kunder man tappat.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111