23948sdkhjf

LEDARE: Lägg inte alla ägg i samma korg

Eldrivet i all ära, men det finns även fordon som inte kräver råvaror som i vissa fall tagits fram under tvivelaktiga former. Att konvertera sin bil till att gå på biogas eller etanol kan vara ett sätt att dra sitt strå till stacken i omställningen.

Elektrifieringen av fordonsflottan går i rasande takt. Likaså utvecklingen av högvoltsbatterier. Samtidigt släpar laddinfrastrukturen efter och långt ifrån alla har råd med att köpa en eldriven bil. Lägg därtill de mineraler som krävs för att elbilarna ska kunna rulla i vissa fall bryts under högst tvivelaktiga förhållanden. Strax innan jul publicerade Aftonbladet en artikel om hur barn i Madagaskar bryter glimmer. Allt sker utan hjälmar, skyddsmasker eller andra tillbehör som inte bara skulle vara en självklarhet utan lagstiftning här på hemmaplan. Bortsett från att man aldrig skulle komma på tanken att låta barn jobba i en gruva.

Med konverteringen kan man också låta sin bil leva längre. Istället för att köpa en ny som behöver tillverkas och sedan skeppas över halva jorden.

Att bedriva gruvdrift på hemmaplan, under kontrollerade former och med schysta villkor går heller inte att göra utan problem. I Kiruna har Svenska samernas riksförbund protesterat mot att LKAB vill öppna en gruva efter att man funnit nya jordartsmetaller. Protester mot planerad gruvdrift går att hitta på flera andra platser i vårt land.

Att elbilarna inte släpper ut koldioxid är självklart bra men fordonen måste också byggas. Det gör att utöver problematiken med sällsynta jordartsmetaller måste man även bryta andra metaller. Även om flera tillverkare försöker använda återvunnet material i sina fordon. Därför bör man givetvis titta på andra alternativ utöver eldrivet.

På ett webbinarium som hölls av 2030-sekretariatet lyfte man etanol och biogas samt hur man kan konvertera befintliga fordon till att gå på dessa drivmedel. Konverteringar som går att göra på både personbilar såväl som lastbilar och bussar. För ett par år sedan drog Autoexperten igång ett projekt där man satsade på att göra om bensindrivna bilar till att gå på etanol. En kostnad som ligger på runt 10 000 kronor, vilket är billigare att göra än att köpa en ny, eller begagnad, elbil. Visst, den behöver servas lite oftare än innan konverteringen och den drar även lite mer bränsle. Koldioxidutsläppen minskar dock drastiskt. 0,2 kilo per liter bränsle jämfört med 2,77 kilo om man skulle köra på ren bensin.

Med konverteringen kan man också låta sin bil leva längre. Istället för att köpa en ny som behöver tillverkas och sedan skeppas över halva jorden. En nackdel som dock nämns ibland är att resurserna som används till etanolen istället skulle kunna användas som föda. Då skulle man istället kunna använda en bil som går på biogas. Liksom etanol släpper dessa bilar ut drastiskt mindre koldioxid och bränslet kan också produceras lokalt på våra rester och avfall.

Utbudet för etanol- och biogasdrivet är visserligen mindre jämfört med bilar som har el- eller förbränningsmotorer. Detta drivs dock av efterfrågan och om fler skulle få upp ögonen för dessa alternativ skulle de kunna bli mer aktuella i en tid där vi vill spara på resurser och få ned koldioxidutsläppen.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047