23948sdkhjf

Frågetecken kring strejköppning

IF Metall öppnade upp för att skadeverkstäder skulle kunna reparera vissa skadade Teslabilar. Men öppningen medför också vissa frågetecken anser branschorganisationen MRF.

IF Metall meddelade nyligen att de skulle öppna upp för att skadeverkstäder skulle få laga obrukbara Teslor mellan 19 februari och 30 april. Fackförbundet menade att detta skulle vara en tillfällig dispens för att reparera bilar som annars inte skulle gå att användas. Öppningen skulle dock inte gälla för Teslas egna verkstäder.

Beslutet välkomnades av branschorganisationen MRF men samtidigt ansåg man att beslutet väckte flera frågor.

– Min spontana reaktion är att det är positivt att facket äntligen ser till de oskyldiga som drabbas i konflikten, både skadeverkstäder och bilägare. Men utspelet kunde vara mer genomtänkt, det bästa vore om det så kallade fönstret blir permanent och att alla skador får repareras, säger Henrik Idermark, ansvarig för servicemarknad på MRF, i en kommentar.

IF Metall skriver på sin hemsida att dispensen enbar gäller verkstäder som förbundet tagit ut i sympatiåtgärd och inte av TM Sweden som omfattas av primärkonflikten. Den gäller också bara för äldre bilar som är försäkringsjobb, garantijobb på nyare bilar omfattas inte. Bilar som har plåtskador men kan köras omfattas inte heller.

Veli-Pekka Säikkälä, IF Metalls förbundsordförande, säger att antalet fordon som omfattas av dispensen är omkring fem till tio procent. Det skulle innebära omkring 100 till 200 fordon.

Även om MRF som sagt är positiva till att en del av bilarna kommer kunna repareras riktar de även kritik och anser att beslutet kunde vara mer genomtänkt.

– Om bara bilar som är ” ordentligt kraschade eller inte är körbara” ska repareras uppstår ett dilemma, menar Henrik Idermark. Om exempelvis en strålkastare är skadad och ur funktion så innebär det att bilen inte är körbar och inte trafiksäker. Ska den bilen få repareras trots att den inte är ordentligt kraschad? Vidare så måste det här få vara en diskussion där bilägaren och försäkringsbolagen är involverade när beslut om reparation tas, säger Henrik Idermark.

Artikeln är en del av vårt tema om Strejken mot Tesla.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.101