23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Euro NCAP: Fysiska reglage ska ge bättre säkerhetspoäng

Fysiska knappar och reglage har rationaliserats bort av vissa biltillverkare. Nu kan de bli straffade av Euro NCAP då nya klassificeringar kommer att införas.

Biltillverkare har tidigare lagt skippat knappar för en hel del funktioner. Men någon form av skifte har skett och bland annat Volkswagen har deklarerat att fysiska knappar ska återinföras. 

Nu säger även Euro NCAP att de ska främja användandet av knappar för nyckelfunktioner i framtida tester avseende ”Säker körning”.

– Euro NCAP kommer uppmuntra biltillverkare att ha fysiska och lättanvända reglage av de viktigaste körfunktionerna som torkare, varningsljus och blinkers, säger Euro NCAP:s tekniska direktör, Richard Schram.

Tanken med fler fysiska kontroller är att ta bort det växande beroendet av pekskärmar för grundläggande bilfunktioner och för att förarens uppmärksamhet ska ligga på vägen framåt. 

Processen kommer att implementeras från 2026. 

Enligt Schram kommer Euro NCAP:s klassificeringsschema gällande ”Säker körning” att ändras för att pressa tillverkare att ha intuitiva, lättanvända fordonskontroller. Det flaggas även för att öka betydelsen av fysiska kontroller i framtida protokoll. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047