23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

ARN: Flera motorstopp dagen efter bilköp

Konsumentköplagen är stark och skyddar kunder när bilfyndet visar sig vara ett problemköp. 


Ärende:
Motorlampor började lysa efter köpet och bilen tappade kraft. 
Kundens krav: Begär i första hand att köpet återgår och i andra hand ersättning för avhjälpande med 64 191 kr.
Ort: Lund.
Saken: Dagen efter bilköpet började accelerationen bli väldigt trög och bilen stannade upp när köparen gasade från låg hastighet. Köparen meddelade företaget detta samma dag. Företaget uppgav att körkänslan är en vanesak och att hen kommer att vänja mig vid en långsammare acceleration då hen är van vid större motorer. Problemen blev värre och motorstoppen skedde oftare, vilket hen påtalade för företaget. Hen meddelade även att hen avsåg lämna in bilen till en verkstad. Därefter började ett flertal lampor att lysa och bilen började pipa, vilket hen också meddelade företaget. Parterna var överens om att företaget skulle stå för kostnaden för felsökning om det visade sig vara fel på bilen. Hen lämnade in bilen till en auktoriserad  verkstad som hittade ett flertal fel, däribland fel på ABS-bromsarna och en insprutare till motorn som var sönder. Enligt offerten från den certifierade bilverkstaden uppgick kostnaden för avhjälpande till begärt belopp. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125