Internet hjälpte kunden
Ärende: Flera fel på bilen
Kundens krav: Hävt köp och ersättning med 2 561,50 kronor.
Ort: Visby
Saken: Kunden hade köpt en Toyota Celica, 1990 års modell för 59 500 kronor. Bilen hittades genom en annons på Blocket. Samma dag som bilen levererades meddelade kunden företaget att den hade flera fel. En bildörr gick inte att öppna och varningslampor på instrumentpanelen hade målats över. Enligt kunden erbjöd sig företaget att låta en verkstad undersöka bilen eller ge ett prisavdrag. Verkstaden som företaget föreslagit hörde inte av sig och kunden lät själv undersöka bilen på en annan verkstad efter ett motorhaveri. Protokollet från verkstaden visade den trasiga dörren och maskerade varningslampor, men även oljeläckage, fel på drivknutsdamask, läckage vid bagagelucka, trasigt vevlager, bränsleläckage, stenskott i framruta samt en saknad varningstriangel. Kunden krävde därför att få häva beslutet då hen inte ansåg att bilen överens med beskrivningen av bilen som lämnats vid köptillfället. Till det begärde kunden även ersättning för hyra av släp samt milersättning för transporten till verkstaden.