Ärende: Den nyinköpta bilen drog till höger vid kraftig inbromsning.
Kundens krav: Ersättning med 7 081 kr avseende kostnad för byte av länkarm, service och blinkers.
Ort: Norrköping
Saken: Anmälaren köpte en bil av en bilhandlare i Norrköping och fick en garanti på 3 månader. Ganska omgående efter att han fick hem bilen upptäckte han att ratten skakade när man köde över 100 km/h samt att bilen drog ganska hårt åt sidan när hen bromsade kraftigt. Dock hände inte detta vid varje körning utan uppträdde då och då. Detta meddelade kunden sin kontaktperson på bilhandlaren och efter att hen ”jagat” honom i tre veckor fick hen besked att åka till Mekonomen för att kolla upp varför bilen betedde sig så. När kunden frågade om det var något hen skulle meddela bilverkstaden gällande fakturering och dylikt svarade kontaktpersonen att den ska mejlas och att denne då skulle svara ”ok”. Kunden meddelade kontaktpersonen att bilen var på verkstaden och att ena blinkersen också är trasig men fick inget svar, varken per sms eller samtal. Det visade sig att länkarmen var trasig så resultatet blev en ny länkarm. Bilköparen tror inte att det handlar om att någon uppsåtligen har undanhållit felet, men alltjämt att det fanns före köpet.
ARN: Trasig länkarm upptäcktes strax efter köpet
Kunden köpte en bil men ganska omgående upptäckte personen skakningar i ratten. Det visade sig att en länkarm var trasig.