23948sdkhjf

LEDARE: Dags att ladda för framtidens verkstad

Behöver man högvoltsutbildning? En fråga som togs upp på Motormagasinets event i Jönköping. Det ansåg talarna även om verkstäderna kanske inte behöver kasta sig hals över huvud till skolbänken.

Har verkligen elbilen en framtiden i Sverige och världen? I dagarna har vi sett hur Northvolt har haft stora problem med att få lönsamhet i företaget. Planen var att Sverige och Europa skulle göra sig oberoende av batterier från Kina och vara en spjutspets i omställningen från fossil- till eldrivna bilar. Men nu har Northvolt fått en rejäl punktering och nyligen sattes ett totalstopp för resor och utlägg inom företaget. De försäkrade dock sina anställda om att septemberlönerna skulle betalas ut.

Att se till att ligga i framkant och hålla sig ajour med utvecklingen är alltid en god idé.

Samtidigt verkar det som att det har skett mer bakom kulisserna än vad man anat. Dagens Nyheter har rapporterat om att Northvolt inlett ingående samarbeten med bolag som är kopplade till kommuniststaten. Enligt tidningen ska 574 personer från kinesiska företag kommit till Sverige för att jobba på Northvolt sedan 2020. Av dessa ska minst 454 ha jobbat för bolag kopplade till den kinesiska staten.

Författaren Lars Wilderäng skriver på sin blogg Cornucopia att han tror Northvolt är bortom all räddning. Enligt uppgifter han har fått ska den kinesiska maskinleverantörer Wuxi Lead ha lurat Northvolt och att de från början satt käppar i hjulet för att sänka företaget. Han spekulerar i att ett framtida konkursbo kommer bli uppköpt av kinesiska aktörer och att Skellefteåfabriken efter det kommer att fungera igen.

Om det stämmer eller inte åtestår att se. Faktum är ändå att Northvolt dras med stora problem. Det innebär givetvis inte att framtidens elbilsanvändande står och avgörs med fabrikens fortlevande. Elbilsförsäljningen har förvisso också saktat in men den kommer att fortsätta och sakta men säkert blir bilflottan allt mer elektrifierad.

Det innebär också att landets verkstäder behöver ligga i framkant och förbereda sig med framförallt utbildning men även utrustning. När vi på Motormagasinet höll vårt event Branschdag Fokus verkstad diskuterades frågan huruvida högvoltsutbildning var något som verkligen behövdes.

Både Jonas Hehrne från Motorbranschcollege och Henrik Idermark från MRF ansåg att så var fallet. De menade att trots ett tillfälligt hack i kurvan för sålda elbilar så är de något som är här för att stanna. Därför bör man förbereda sig och sin verkstad även om man kanske inte i början går varje utbildning som finns.

Flera verkstäder Motormagasinet har besökt har också sett till att ha utbildat åtminstone en medarbetare i att kunna arbeta mer ingående med elbilar. Även om merparten av fordonen de får in fortfarande är fossildrivna.

Att se till att ligga i framkant och hålla sig ajour med utvecklingen är alltid en god idé. För när väl omställningen kommer igång på allvar kan det gå fort. Och då vill man inte stå kvar på perrongen.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11