23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mekonomens vd vill bredda utbudet: ”För bilägaren ger det en otrolig servicegrad”

Tidigare i år tog Petra Bendelin över som tillfällig vd för Mekonomen Company efter att Johan Åström fick lämna posten. Motormagasinet träffade henne i Mekos lokaler i centrala Stockholm för att höra om Mekonomen Companys planer den närmaste tiden.

Petra Bendelin har varit anställd på Meko sedan 2010. Hon har suttit koncernledningen i närmare fem år och är sedan april 2023 operativ chef, eller COO.

När frågan kom om hon ville kliva in som tillförordnad vd för Mekonomen Company var det ett enkelt ja. Hon säger att med ett antal år inom organisationen såg hon det som ett viktigt och ärofyllt uppdrag.

– Jag känner organisationen inom ramen för min roll som operativ chef på Meko. Så jag har stora delar av det ansvaret ändå. Jag sitter även på strategidelarna så jag vet väldigt väl i vilken riktning vi behöver gå.

En viktig del av koncernens strategi är det som lyftes fram i november förra året och som går under namnet ”Building a stronger Meko”. Begreppet lägger fokus på Mekos kärnverksamhet och vill stärka marginalerna så de kan stå starka inför framtidens utmaningar. Petra Bendelin förklarar att det är tre delar de lyfter fram. Optimering av logistiknätverket är en del mer stora projekt som pågår i Danmark och Norge. Men även till viss del i Finland och Polen.

– Där bygger vi antingen nya automatiserade lager eller installerar automation i befintliga. Det är en viktig del för att vi ska kunna få upp effektiviteten i hela logistikkedjan.

Den andra och tredje delen är att sammanfoga leverantörsbasen och göra sortimentet mellan de olika marknaderna mer samordnat, samt kunna skapa förutsättningar för att få ut mer synergier i koncernen.

– Det handlar om att implementera ett gemensamt affärssystem som ska hantera order, lager och fakturering. Framför allt kommer vi genom det att kunna etablera gemensam masterdata. Något som gör att vi kan känna igen en bromsskiva från Bosch oavsett om den är såld i Polen eller Sverige. Det gör också att vi kan ha en gemensam artikelhantering, säger Petra Bendelin.

För bilägaren ger det en otrolig servicegrad och enkelhet att erbjuda allt på samma plats.

Petra Bendelin

Hon förklarar att i nuläget har de till stor del ett överlappande sortiment i de olika länderna. Men att det på en del av marknaderna även kan finnas helt andra leverantörer och produkter. En anledning till detta är att bilflottorna kan se lite olika ut i respektive land.

– Jag tror vi kan erbjuda än bättre tillgänglighet genom det här.

På Mekonomen Company-nivå handlar mycket om att vässa sina leveransnätverk och koncept. Petra Bendelin säger att en av deras stora styrkor är att de finns nästan överallt. Även om det kommer nätbaserade uppstickare så finns Mekonomen Company kvar och kan erbjuda det riktigt kundnära.

– Det behöver inte nödvändigtvis vara lokalt. Men någon som faktiskt svarar i telefon på ditt eget språk och som kan hjälpa dig med produkten. Det ska vara enkelt med returhantering och vi levererar flera gånger om dagen. Vi ser det som en styrka och vill öka den servicenivån.

Jag tror det finns otroligt mycket vi kan göra för att berätta vad till exempel en produkt har för co2-påverkan jämfört med en annan. Och hjälpa bilägarna och verkstäderna att göra kloka val.

Petra Bendelin

I dag finns det flera företag under Mekonomen Companys vingar. Mekonomen, Meca, Promeister och J&B är bara några som täcker en stor bredd av eftermarknaden. I nuläget finns det inga direkta planer på att införliva fler bolag. Snarare handlar det om att säkerställa en bredd i erbjudandet, förklarar Petra Bendelin.

– Det är viktigare än om det är ett eget bolag eller inte. Tittar man på glas är det en viktig satsning eftersom det kommer finnas även om hela flottan blir elektrisk. Däck likaså. Därför är det viktigt att vi ser över hur vi kan täcka in samtliga områden framöver.

Däck och glas är också något som hon säger att de kan och vill bli betydligt starkare på än vad de är i dagsläget. De två områdena är något som historiskt sett har funnits på just däck- respektive bilglasverkstäder. Därför menar Petra Bendelin att det är viktigt att ha ett sådant erbjudande.

– Sedan är det en långsiktig satsning. Jag vill ha samma marknadsandel som vi har i landet på alla våra produktgrupper. För bilägaren ger det en otrolig servicegrad och enkelhet att erbjuda allt på samma plats. Framför allt om man kommer till de mindre orterna kan det vara ännu viktigare. För då är det långt för bilägarna att hitta rätt hjälp.

Motormagasinet skrev tidigare i år om Mekonomens satsning på glas och att verkstäderna framför allt skulle kunna laga stenskott. För att bilägarna på så vis skulle slippa att byta ut hela bilrutan. Petra Bendelin menar att det även finns en kostnads- och hållbarhetsaspekt i det hela. För Mekonomen Company är också hållbarhetsarbetet väldigt viktigt.

– Det är ett område som utvecklas och är spännande. Både utifrån att kraven höjs men också möjligheten att ta position på marknaden. Vi arbetar i mångt och mycket med hållbarhet eftersom vi servar och reparerar. Sedan märker vi att förfrågningarna från bilägarna börjar väckas. Jag tror det finns otroligt mycket vi kan göra för att berätta vad till exempel en produkt har för CO2-påverkan jämfört med en annan. Och hjälpa bilägarna och verkstäderna att göra kloka val, säger Petra Bendelin.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|