23948sdkhjf

KRÖNIKA: Samarbete – så når vi nästa nivå för en cirkulär bilaffär

En cirkulär bilaffär. Anders Rydheimer, affärsutvecklings- och kommunikationsdirektör på Biliakoncernen skriver i sin krönika att fordonsbranschen skulle kunna bli ännu bättre på att bli cirkulära.

Secondhand-marknaden växer explosionsartat, vilket är svårt att missa. För några veckor sedan såg jag ett inslag på nyheterna om en rapport från branschorganisationen Svensk Handel. Den visar att marknaden beräknas omsätta 18 miljarder kronor år 2024. Hälften av försäljningen handlar om mode, men även husgeråd, leksaker, möbler och inredning. Enligt rapporten är det främst barn och ungdomar som driver denna tillväxt, där priset, möjligheten att vara unik och att skona miljön står i fokus. Min egen familj följer trenden; min dotter handlar kläder på sajter som Sellpy och Plick, jag finansierar kommande säsongs slalomtävlingar med förra säsongens begagnade RACE -skidor och min sons favoritfotbollskor är dem han fått från sin två år äldre granne. 

Sverige anses vara ett föregångsland när det kommer till användningen av begagnade reservdelar, men än så länge finns det en oerhört stor förbättringspotential. Anders Rydheimer

Samtidigt är jag förvånad över att andrahandsmarknaden inte har blivit storskalig tidigare, med tanke på hur väl den har fungerat inom bilbranschen i alla år. Den har aldrig handlat om fast-fashion. Att underhålla, reparera och återbruka är en del av branschens DNA, vilket återspeglas i våra siffror, där hälften av alla bilar vi säljer är begagnade och största delen av vårt resultat kommer från servicemarknaden. Och så ser det ut för många återförsäljare idag. 

Men tiderna förändras och kraven ökar. Det vi, och många andra branscher, nu kämpar med är hur vi ska sluta cirkeln och bli helt cirkulära. Från produktutveckling till produktion, användning i flera led och slutligen återvinning. Den största möjligheten att främja cirkularitet ligger hos biltillverkare. Absolut störst del av hur cirkulär en produkt är bestäms i desginfasen enligt en rapport från EU. Det är här man bestämmer kvalité på material, hur "rent" material är för att möjliggöra materialåtervinning, bygger för ett långt liv, demontering, återtillverkning och möjlighet att återbruka begagnade delar.

Som bilåterförsäljare kan vi påverka vissa delar och vi arbetar utifrån en cirkulär affärsmodell som innebär att vi strävar efter att ta hand om de bilar vi säljer och uppmuntra till återbruk. Hos oss kan kunden hyra bil, köpa begagnad bil, serva bilen så den håller länge, reparera skador, lämna in bilen för demontering för att återbruka delar och återvinna material som inte kan återbrukas. Återbruk av begagnade delar gäller inte bara i våra skadeverkstäder utan även på våra serviceverkstäder där vi inom en snar framtid kommer att erbjuda begagnade delar i större utsträckning.

Sverige anses vara ett föregångsland när det kommer till användningen av begagnade reservdelar, men än så länge finns det en oerhört stor förbättringspotential. För att möta efterfrågan och försäkringsbolagens krav har vi utvecklat och förvärvat verksamheter, och idag har vi fem demonteringsanläggningar inom koncernen. Vi har satt upp ett mål att andelen begagnade reservdelar för skadeärenden i Sverige ska uppgå till 12 procent år 2028.

Marknadstillväxten bromsas dels av tillgången på delar, och av invanda arbetssätt i verkstäder som föredrar att montera och erbjuda nya delar till kunderna. Tillverkarna måste låta bildemonterare ta hand om alla bilmärken så att bildelarna kan få nytt liv i nyare bilar.  Det handlar även om att få till systemstöd för att enkelt kunna hitta tillgängliga delar och deras pris samt att få tillgång till begagnade delar från fler tillverkare. Här finns mycket att göra hos oss men även på branschnivå.  Tillverkare kan även se över sina linjära affärsmodeller och fundera över hur de kan möjliggöra användningen samt inkorporera begagnade reservdelar i nya bilar, något som vi ser påbörjats i en lite skala.

Ett spännande projekt vi deltar i är “Den cirkulära bilen” tillsammans med RISE Research Institutes of Sweden och andra aktörer – bland andra biltillverkare, försäkringsbolag, demonterare, systemleverantörer, branschorganisationer och företagskunder. Målet är att utveckla smarta koncept och samarbeten som ökar nyttjandegraden och förlänger livslängden på våra fordon. Vi behöver fler sådana samarbeten för att uppnå högre cirkuläritet och möta nästa generations önskemål och krav! Tillsammans kan vi hitta innovativa lösningar och lyfta branschen till nästa nivå. Låt oss agera nu! 

ANDERS RYDHEIMER

Affärsutvecklings- och kommunikationsdirektör, Biliakoncernen

Artikeln är en del av vårt tema om Rakt på sak.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065