”Viktigaste är att de köper en bil av oss och inte vem som säljer den”
I Patrik Lundgrens verktygslåda hittas bland annat merförsäljning, digital uppföljning och goda kundrelationer.
Han har tidigare varit lyckosam i interna tävlingar men denna gång har han nått hela vägen till final i ”Året Bilsäljare 2024”.
– En stor del i min strategi är att jag försöker boka in många möten och få in kunderna den vägen. Jag använder mig av vårt säljstödsystem, men för större kunder så begär jag ut listor för att kunna se när bilar behöver bytas ut. Jag vill göra bra affärer för både kund och vårt företag och satsar mycket på merförsäljning samt tilläggstjänster. Helhetsaffärer är det som jag tycker är roligast med yrket, säger Patrik Lundgren.
Många av affärerna har låsta priser vilket gör att just tilläggstjänsterna blir extra viktiga.
– Priset är inte alltid det viktigaste utan kunderna vill oftast bli sedda, hjälpta och guidade på vägen. Du måste vara tillgänglig, det är viktigt, kunden vill ju något om de ringer. Då gäller det att även ringa upp så fort du har tid.
Patrik Lundgren säljer taxibilar runt om i hela landet och åker bland annat till Göteborg och Malmö och håller mässor.
Primärt sker försäljningen till större företag samt åkare och många gånger är det då nya kunder som väljer att byta till Skoda.
– Jag har även videomöten med åkare som inte bor i närområdet och det är mycket tips och trix med det. Jag gör också bilgenomgångar på distans. Tror att min referensförsäljning runt om i landet kan bero på att jag gjort ett bra jobb i Stockholm och att det ryktet har spritt sig, säger Patrik Lundgren.
Han stämmer av sina affärer via mejl och telefon och är inte sen att tag i problem som dyker upp på vägen.
– Det gäller att ta tag i case när det har gått fel, vilket kanske inte är lika roligt, men löser man det på ett bra sätt så hjälper det till att skapa referensförsäljning, säger Patrik Lundgren och menar kundkontakten är a och o:
– Åkarna jag arbetar med byter bil var tredje-fjärde år och man vill inte släppa taget om dem för då är det någon annan som är där och hugger.
För att kunna hålla intressanta och relevanta erbjudande så arbetar han tajt med importören för att få till bästa möjliga upplägg för kunderna och företaget.
– Man får kämpa lite med det som är viktigt för att vi ska hålla de här affärerna flytande. Det gäller att få genom villkor och garantier som passar den här typen av affärer. Vi vill ibland vara lite generösare än importören, men vi specar bilarna ihop för att bland annat hålla ned leveranstiderna. Oftast försöker vi ha många bilar på lager, säger Patrik Lundgren.
Sedan 2022 och framåt så har elbilar stått för en stor del av försäljningen vilket ställer nya krav på bilförsäljaren.
– Affären är lite annorlunda och mycket energi behöver läggas på att försöka få kunden att förstå hur bilen ska användas i vardagen. Guida dem hur och var man ska ladda, exempelvis att de ska ha laddbox hemma. Vi knyter ihop säcken så att de inte ska känna sig osäkra när de sitter i sin elbil den första dagen. Jag måste vara ännu mer standby vid frågor och kunna beta av det så snabbt som möjligt, säger Patrik Lundgren.
Det har gjort att han har satt ihop en skötselguide för hur man ska sköta batteriet för att det ska hållas fräscht så länge som möjligt.
Samarbetet vid Skoda Bredden är av yttersta vikt för att allt ska klaffa och att förtjänsten ska bli så bra som möjligt.
– Vi vill ha hit alla kunder till Bredden och försöker knyta på serviceavtal och däckhotell. Därför presenterar vi verkstaden för dem i ett tidigt skede och det en viktig del av vår affär att få med eftermarknaden.
– Vi är ett bra gäng som arbetat många år här och personalomsättningen är låg och vi samarbetar bra. Man ska inte stånga sig blodiga för varje affär utan samarbete är viktigt.
Viktigaste är att de köper en bil av oss och inte vem som säljer den, säger Patrik Lundgren.
Artikeln är en del av vårt tema om Årets bilsäljare.