Carfax: ”Vi påstår aldrig att vi erbjuder en komplett fordonshistorik”
Motormagasinet har tidigare skrivit om Camilla Perssons köp av en Fiat 500. Innan köpet använde hon Carfax för att ta reda på om det fanns något från den importerade bilens historik som hon behövde uppmärksammas på.
– Det kom inte upp någonting, så då tänkte jag att allt var frid och fröjd, säger hon.
Men senare skulle det visa sig att bilen varit krockad i Danmark och hade omfattande skador. Något som bilhandlaren inte hade informerat henne. Det var inte heller något som syntes i rapporten från Carfax.
När Motormagasinet söker Carfax vill de svara på frågorna skriftligt.
”I de allmänna villkoren och i rapporterna är vi tydliga med att våra rapporter kan vara ofullständiga eller innehålla felaktigheter beroende på den data som vi får", svarar Carfax pressansvarige Marcel Rotzoll.
Det står det mycket riktigt i villkoren att ”Carfax garanterar varken riktigheten eller fullständigheten av fordonshistoriken” och i rapporten står det i små bokstäver bland annat att ”luckor i historiken och fel kan inte uteslutas”.
När man går in på företagets hemsida är det första man möts av en text om just skador på importerade bilar.
”Importtrenden för begagnade bilar fortsätter och många av dessa bilar har ett händelserikt förflutet. Den goda nyheten är att du nu med hjälp av Carfax även kan kontrollera information om skador och olyckor för bilar från Tyskland, Italien, Belgien och många andra länder”.
Information om att information kan vara fel eller saknas syns varken på startsidan eller när man skriver in ett fordons registreringsnummer.
Carfax tycker att man är tillräckligt tydlig med att man inte garanterar att all information är med.
”Vi påstår aldrig att vi erbjuder en komplett fordonshistorik. Vi påpekar på flera ställen, exempelvis i våra allmänna villkor, i exempelrapporter på vår hemsida och i den slutliga rapporten, att fordonshistoriken är baserad på data som delats med Carfax och bör användas i kombination med en provkörning och en besiktning av experter", skriver Marcel Rotzoll.
Carfax har över 112 000 datakällor i över 20 länder som ligger till grund för informationen i tjänsten.
”Vi utvärderar löpande våra datakällor noggrant för att säkerställa kvalitet och mervärde både före och under att datan integreras i våra tjänster. Vi följer både lokala och internationella regelverk för att säkerställa att tjänsterna högsta standard för efterlevnad och förtroende”.
När Camilla Persson blev uppmärksammad på bilen omfattande skador efter en tidigare krock tog hon kontakt med Carfax. Hon fick enligt företagets policy pengarna tillbaka. Men hon var också angelägen om att ingen annan person skulle drabbas och uppmanade Carfax att uppdatera informationen om bilen.
– Jag mejlade dokumentation om bilen och bilder på skadorna. Men de har fortfarande inte ändrat, säger hon.
I ett mejlsvar skrev Carfax till henne att man inte kan lägga till informationen, trots att den kommer direkt från ägaren av bilen. Till Motormagasinet skriver man att det beror på tekniska begränsningar.
”Vi använder endast data från källor som vi har etablerade avtal med för att säkerställa GDPR-efterlevnad och juridiska krav. Manuell inmatning av enskilda händelser är både juridiskt och tekniskt komplicerat, vilket kan resultera i fel i rapporterna”.
I Camilla Perssons rapport fanns det de facto inget fel, men däremot saknades viktig information. Hon beskriver kontrollen av historiken som en del i att hon kände sig trygg i sitt köp.
Hur ser ni på att en sådan händelse påverkar förtroendet för er tjänst?
”Vårt mål är att ge våra kunder så mycket information som möjligt. Som tidigare nämnts, och som framgår av vår webbplats, har en fordonsrapport sina begränsningar och bör alltid användas i kombination med en provkörning och en oberoende kontroll av en professionell mekaniker”.
Läs mer: