23948sdkhjf

VW-jätten tar Bentley till Sverige

Danska Semler Premium är som namnet antyder experter vad gäller försäljning av premiumbilar. Nu gör de en svensk Bentley-satsning.

Sedan Autoropa slutade vara generalagent för Bentley på den svenska marknaden så har märket lyst med sin frånvaro.

Fram tills nu. 

Danska Semler Premium är nya återförsäljare i Sverige och de har redan ett dedikerat Bentley-showroom i företagets lokaler i Järfälla nordväst om Stockholm.   

I den befintliga anläggningen hittas sedan tidigare även Lamborghini, McLaren samt Aston Martin med sina exklusiva showroom och auktoriserad serviceverksamhet.

Bentley Stockholm kommer att finnas i ett fristående showroom på cirka 450 kvadratmeter.

Här skiner Bentleys över 100-åriga tradition igenom vad gäller stil, uttryck och atmosfär. Förutom utställningslokalen erbjuds en privat konfigurationsyta, en auktoriserad serviceverkstad, reservdelsavdelning samt utrymmen för arbete med PR och marknadsföring.

– Vi ser en enorm potential för Bentley i Sverige, då det redan finns många svenska Bentley-ägare som vi strävar efter att ge den bästa möjliga servicen, samtidigt som vi självklart även vill attrahera nya kunder. Tack vare våra kollegor på Bentley i Köpenhamn har Semler Premium över 20 års erfarenhet med varumärket, och med återförsäljningen i Stockholm får vi också ett värdefullt tillskott till de andra märken vi representerar i vårt exklusiva hus, säger Jonas Haglund, General Manager på Bentley Stockholm.

Danska Semler har ett starkt samarbete med Volkswagen Group i vilka Bentley och Lamborghini ingår.

Öppnandet av nya Bentley Stockholm sammanfaller Sverigelanseringen av modellerna Continental GT och Flying Spur som båda har fått omfattande uppdateringar.

När Motormagsinet besöker anläggningen är det mesta på plats inför invigningen som kommer att ske 10 april.

– Vi har trott att GT:n skulle vara i topp intressemässigt men vi har även fått många förfrågningar om Flying Spur och Bentayga Black Edition. Men rent krasst ska Continental vara vår ”volymbil” om man kan tala om volymer vad gäller sådana här biltyper, säger Jonas Haglund.

Förutom att kunna erbjuda nybilsförsäljning och auktoriserad service så ser Jonas Haglund ytterligare tillväxtmöjligheter

– Begagnataffären är en uppsida för oss och där kan vi växa. Vi vill dock kunna behålla samma känsla och atmosfär i begagnataffären som för en nybilaffär. Det är lätt att begagnat blir volymfokuserat men den fällan ska vi inte falla i. Vi vill hålla en klass och fokuserar på exklusivare bilar och kommer inte springa efter mindre dyra bilar för att öka antalet försäljningar, säger Jonas Haglund.

PR & marketing manager Alice Jarnbring fyller i:

– Kunden som kommer in hit och gör en affär ska känna att de köper en premiumbil och då spelar det ingen roll om den är begagnad eller ny. Du ska få samma upplevelse även om bilen kostar 800 000 kronor eller 4,5 miljoner. Du ska känna dig trygg och nöjd, säger hon.  

Men det är inte bara varumärket Bentley som ska ta en större plats framgent utan även moderbolaget och dess verksamhet.  

– Vi måste jobba mycket med att bygga varumärket Semler i Sverige. Att vi är stora i Danmark betyder ingenting i Sverige, utan här är vi anonyma. Vi åker på många event och berättar vilka vi är. Det ska vara en speciell grej att köpa en bil av Semler Premium och det jobbar vi hårt för att uppnå men det kommer ta ett tag, säger Jonas Haglund. 

– Det är mycket varumärkesbyggande gällande Semler Premium i år. Vi har ett stort digitalt fokus och relationsbyggandet har bara påbörjats, säger Alice Jarnbring.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.131