23948sdkhjf

Subaru öppnar AI-center i samarbete med datagigant

Det delvis Toyota-ägda japanska företaget Subaru vill bli ledande inom intelligent mjukvaruutveckling för säkerhetssystem i bilar.

Här i Sverige är Subaru ett nischmärke. Men i USA och hemlandet Japan säljer Subaru stora volymer, kända för sin höga hållbarhet och säkerhet genom otaliga internationella tester. Nu öppnar den delvis Toyota-ägda biltillverkaren ett forskningscenter för AI mitt i Tokyos tech-distrikt Shibuya, i samarbete med IT-företaget Dell Technologies.

Målet är noll trafikdödsfall med Subaru-fordon inom fem år, alltså senast 2030, meddelar biltillverkaren i ett pressmeddelande.

Med öppnandet av forskningscentret vill Subaru ta viktiga steg mot att utveckla framtidens fordon genom att integrera artificiell intelligens och mjukvara i kommande bilmodeller.

Samarbetet med Dell gör det möjligt för Subaru att ta förarassistans till en ny nivå när det gäller innovation och säkerhet. Subaru satsar dessutom stort på att attrahera internationella talanger och högkvalificerade specialister inom AI och mjukvara, för att göra Subaru Lab till ett ledande centrum för mjukvaruutveckling inom bilindustrin.

Subaru lanserade sitt kamerabaserade system EyeSight redan 2008, och har sedan dess satt nya standarder för trafiksäkerhet, uppger biltillverkaren. Enligt en rapport från IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) i USA minskade påkörningar med fordon utrustade med EyeSight med upp till 85 %. Amerikanerna köper 70 procent av Subarus bilproduktion, som ligger på cirka en miljon bilar årligen.

Det som särskiljer Subaru från de flesta andra biltillverkare är företagets långsiktiga investering i kamerabaserad teknik i stället för radar eller lidar. Det ger, enligt Subaru, en mer exakt bild av omgivningen, vilket möjliggör snabbare och mer precisa ingrepp. Subaru är dessutom en av få biltillverkare som utrustar samtliga bilmodeller – även de med lägsta utrustningsnivå – med avancerade förarassistanssystem som standard, vilket ger ett högt skydd.

Genom stereokameror ska EyeSight Driver Assist Technology identifiera potentiella faror som fordon, cyklister, fotgängare samt djur, och kan vid behov ingripa med nödbromsning och undanmanövrer. Subaru Forester har fått toppbetyg av IIHS för sin förmåga att upptäcka hinder även i mörker, och hos EuroNCAP fick modellen fem stjärnor.

Subaru tillverkar modellerna Outback, Forester, Crosstrek, Ascent, Impreza, BRZ och WRX.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047