23948sdkhjf

Volkswagen byter till en billigare batteriteknik

En ny batteriteknik och en uppdaterad plattform ska rullas ut av Volkswagen under 2026. En nyckel till billigare elbilar blir skiftet till LFP-batterier.

Volkswagen förbereder en omfattande teknisk uppgradering av sina elbilar. Från och med nästa år börjar företaget införa en ny plattform, kallad MEB Plus, som bygger på den nuvarande MEB-arkitekturen men med förbättrad prestanda och effektivitet. En nyckelkomponent blir litium-järnfosfatbatterier (LFP), som är billigare och stabilare än de nickel-mangan-koboltbatterier (NMC) som används i dag.

Först ut med tekniken blir småbilen Volkswagen ID 2, som lanseras 2026. Därefter följer övriga modeller i ID-familjen, inklusive ID 3, ID 4 och ID 7.

– Uppgraderingen till MEB Plus och införandet av LFP kommer att innebära ett stort steg framåt, både kostnadsmässigt och prestandamässigt, säger Volkswagens vd Thomas Schäfer till Autocar.

LFP-batterier är mindre energitäta än NMC, men är billigare, har längre livslängd och är mindre känsliga för överhettning – vilket gör dem attraktiva för prispressade volymmodeller. Tekniken har redan tagits i bruk av Tesla och Ford, och nu följer även Volkswagen efter.

Batterierna ska tillverkas i Volkswagens nya fabrik i Salzgitter, Tyskland, som även kommer producera NMC-batterier i mindre skala tills de fasas ut.

Samtidigt genomförs en designförnyelse av ID-serien. Syftet är att ge modellerna ett tydligare uttryck och stärka kopplingen till Volkswagens varumärkesidentitet.

– Design är bilens första kontakt med kunden. Om bilen känns ikonisk spelar drivlinan mindre roll, säger Schäfer.

Med den nya tekniken och den visuella uppdateringen vill Volkswagen stärka sin position på en allt tuffare elbilsmarknad – där pris, räckvidd och känsla avgör.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094