23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Japanska biljätten sänker satsningen på elbilar med 200 miljarder

Honda adderar sig till listan av biltillverkare som bytt strategi, från enbart det elektriska till att även fokusera på hybridmodeller.

Tidigare har det japanska märket haft ett uttalat mål om att elbilar ska stå för 30 procent av företagets globala försäljning 2030. Men enligt AP säger Honda nu att försäljningen av elbilar i USA saktat ned till sådan grad att de nu måste tänka om.

Deras ståndpunkt är fortfarande att lösningen för att uppnå koldioxidneutralitet stavas elbil, och de kommer fortsätta jobba hårt på det. Men skillnaden är att de lägger om skiftet till att också arbeta en hel del med hybridvarianter. I ett pressmeddelande skriver biltillverkaren att osäkerheten på marknaden är stor, tack vare att intresset för elbilar svalnat. Enligt Honda är en av anledningarna till detta förändringarna i miljöreglerna, samt handelspolitiken. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|