23948sdkhjf

Formel 1 startar samarbete med Disney

Musse Pigg + Formel 1 = sant. Detta efter ett nytt samarbete mellan sporten och Disney som presenterades tidigare i veckan.

Samarbetet är inte första gången de två parterna sluter ett avtal med varandra. 2018 kom man överens om att vissa utvalda race skulle sändas på Disneyägda ESPN, ett avtal som efter det har växt och utvecklats. Den här gången gäller dock samarbetet Formel 1 och Disney varumärket Mickey & Friends.

Mer information om vad detta exakt innebär kommer delges inom den närmsta tiden. Partnerskapet börjar 2026. I ett pressmeddelande skriver Walt Disney Company att Disneyfansen snart kan se Musse Pigg och alla hans vänner i Formel 1-världen. Detta genom olika sorters innehåll, upplevelser och merch.

– När firandet av ett sekel av Mickey Mouse & Friends nu närmar sig, kommer vårt samarbete av Formel 1 erbjuda en unik möjlighet att samla två riktiga kraftverk inom underhållningsvärlden tillsammans, för att skapa produkter som fansen kommer älska, säger Tasia Filippatos, chef över Disney Consumer Products, i ett uttalande. På samma sätt är Emily Prazer, chef för den kommersiella verksamheten i Formel 1, nöjd över samarbetet:

–Det här passar in perfekt med vår strategi att ta steget utanför sportvärlden och nå en bredare kundmarknad, och i gengäld introducerar vi Disney till våra 820 miljoner fans runt om i världen, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047