Nya samarbetet ska vässa bilprovarnas kundkontakt
I samarbete med Infobip kommer Tele2 kunna ge Besikta Bilprovnings kunder nya sätt att ta emot information. I stället för att som tidigare skicka sms kommer de att använda sig av tekniken Rich Communication Services, RCS. Det ska enligt telekomjätten ge en rikare, säkrare och mer interaktiv upplevelse.
Med tekniken kan man utöver text även skicka klickbara svarsknappar, videoklipp, emojis och högupplösta bilder.
Tele2 menar att detta kommer ge Besikta möjlighet att göra mer personliga och effektiva utskick. Till det får mottagaren ökad trygghet och säkerhet. RCS-meddelanden kan nämligen skickas via en verifierad avsändare som är tydligt märkt med företagets namn och logotyp.
Besikta kommer till att börja med använda tekniken för påminnelser inför kontrollbesiktning och andra viktiga utskick. I dagsläget kommer det bara ske till kunder som har android-telefoner eftersom stödet för Apple inte är helt implementerat.
– Att implementera RCS tillsammans med Tele2 och Infobip innebär en betydande förbättring av vår kundkommunikation. Vi kan nu erbjuda våra kunder en modernare, säkrare och mer interaktiv upplevelse direkt i mobilen. Detta är särskilt värdefullt för viktiga utskick som påminnelser inför besiktning. Vi ser fram emot att se hur denna uppgradering lyfter vår kunddialog, säger Karin Holm, marknadschef Besikta, i en kommentar.