Volkswagen Finans: Leasing en pusselbit i omställningen
Nyligen skrev Motormagasinet om att intresset för privatleasing var ljummet men ändå på försiktig frammarsch. I september 2024 var antalet privatleasade bilar hälften jämfört med 2021. Höjda priser och mer oförutsägbara priser var några av anledningarna till det sjunkande antalet. En ny undersökning från Kvdbil visade dock på en försiktig uppgång där fler börjat visa intresse för finansieringsformen.
Har då privatleasing någon framtid i ekonomiskt osäkra tider? Det anser Volkswagen Finans vd Patrik Lindroth som också menar att finansieringsmodellen kommer att vara det som driver omställningen till elbilar.
Enligt statistik som företaget framställt valde 44 procent av alla privatpersoner som skaffade en ny bil att göra det genom privatleasing. När det kommer till att finansiera ny elbil är siffran ännu högre – 63 procent.
– Det är ungefär en procent av privatpersonerna som varje år väljer att köpa en ny bil. Om fem procent av dem är intresserade av att titta på privatleasing är det inte en pjåkig andel.
Vår ambition är att ytterligare förstärka transparensen i beslutsläget så att man kan se var förändringar i räntan skulle innebära konkret. Patrik Lindroth, vd Volkswagen Finans
Han lyfter att det främsta argumentet för att välja privatleasing när man skaffar bil är att man som kund kommer få god koll på vad bilägandet kommer kosta. Patrik Lindroth menar att med finansieringsalternativet behöver kunden inte tänka på den värdeminskning som kommer med en vanlig bil som man köper med exempelvis ett lån. Genom leasing säkerställs att bilen skrivs ned i samma takt så att man i slutändan inte sitter med en onödig skuld.
– Har man skött bilen på ett bra sätt spelar det ingen roll hur marknaden har gått. Tryggheten i det hela är fördelen med leasing.
Samtidigt kan som sagt oroliga tider påverka kundernas kostnad när exempelvis räntorna går upp. För några år sedan ökade antalet anmälningar rörande privatleasing kraftigt till Allmänna reklamationsnämnden. En del kunder menade att det hade lockats med en fast månadsavgift. När sedan räntan höjdes steg även kostnaden i deras avtal.
– Vi såg en kraftig ökning hos oss och flera andra aktörer inom privatleasing när räntorna gick upp. Det var naturligtvis inte bra. ARN tittade på tre aktörer där vi var en och det kom ett beslut kring den här frågan 2023 där en enig nämnd inte såg några konstigheter med vår transparens, säger Patrik Lindroth.
Transparensen är något han poängterar är viktigt för Volkswagen Finans. Utöver att det står rörlig ränta på deras avtal finns det även omnämnt i deras allmänna villkor. Till det kan kunderna när de är inloggade på ”mina sidor” se hur deras leasingkostnad påverkas när räntan ändras.
– Samtidigt, och det är kanske ännu viktigare, tittar vi på hur vi kan tillhandahålla det som en del av offerten. Vår ambition är att ytterligare förstärka transparensen i beslutsläget så att man kan se var förändringar i räntan skulle innebära konkret.
Begagnatköpare som kanske inte har råd med en ny elbil kan då ställa om och testa en fossilfri bil. Patrik Lindroth, vd Volkswagen Finans
När det kommer till begagnade bilar är fortfarande billån den vanligaste finansieringsformen. Hos Volkswagen Finans har de i år en beräknad volym på 1 500 bilar inom begagnatleasingen. Patrik Lindroth påpekar att det samtidigt är långt fler bilar som kommer tillbaka till dem. Även om begagnatköpare riktat in sig på att ta ett billån menar han att möjligheten att privatleasa begagnat är relativt hög. Men även en chans för kunder att byta till elektrifierad mobilitet.
– Begagnatköpare som kanske inte har råd med en ny elbil kan då ställa om och testa en fossilfri bil.
Konjunkturinstitutets bedömning är att den rådande lågkonjunkturen kommer att vara fram till 2027. Patrik Lindroth säger också att de hade hoppats på att privatleasingen skulle ha fått mer fart.
– Samtidigt har vi förhoppningar om att stabiliteten ska öka och att vi ska nå de prognoser som Mobility Sweden har lagt. Vi tror att marknaden kommer att utgöra en ungefär lika stor andel av nybilsförsäljningen till privatpersoner under resten av det här året. För vi tror att den är här för att stanna av den enkla anledningen att det ger en god kontroll och en ökad säkerhet.