Vinnarna och förlorarna på svenska bilmarknaden
I Vrooms senaste siffror har den svenska nybilsförsäljningen av personbilar ökat med fyra procent under årets fem första månader, vilket är drygt 4 000 bilar. För maj enkom gick försäljningen fram med två procent jämfört med 2024. Begagnatförsäljningen sjunker däremot, 4 500 färre bilar har sålts hittills i år vilket är en minskning med tre procent. Den senaste månaden gick det back med fyra procent.
Störst marknadsandel av totalmarknaden för nya personbilar har fortsatt Volvo, trots att deras försäljning i landet minskade med tolv procent för majmånad. Även trean Toyota hade en svagare månad, minus 15 procent. Lika stor siffra fast plus hade marknadens näst största märke Volkswagen.
Tyngre är det då fortsatt för Tesla. Förra månaden sålde elbilsjätten endast hälften så många bilar jämfört med maj 2024. När vi nu äntrar juni har försäljningen av märkets bilar sjunkit med hela 60 procent sett till motsvarande period förra året. Inte heller Porsche och Ford lär se tillbaka på våren med någon munter syn. Den tyska sportbilstillverkaren förlorade en femtedel av antalet försäljningar. Ford är nästan där, minus 17 procent.
Vinnarna är bland annat Volkswagen och deras systermärke Skoda. Det sistnämnda har, procentuellt sett, ökat sin svenska försäljning mest av alla, 75 procent.
Volkswagen har än så länge sålt över 5 000 fler bilar, vilket är 60 procent mer jämfört med 2024. Polestar bör också nämnas i sammanhanget.
Deras satsning på att närma sig återförsäljarna verkar ha lönat sig, då man sett försäljningen gå fram med övertygande 47 procent.