23948sdkhjf

Ny Volkswagenmodell ska möta kinesisk offensiv

MPV verkar bli nästa trend vad gäller elbilar och enligt uppgifter planerar Volkswagen att lansera en familjebuss inom två till tre år.

Volkswagen överväger att lansera en ny eldriven MPV, Multi Purpose Vehicle, i ett projekt som enligt källor just nu befinner sig i intern utvärdering. Modellen är tänkt att bli en mindre, mer prisvärd och familjeinriktad bil under den nuvarande ID. Buzz och skulle kunna markera återkomsten för klassiska namn som Touran i elbilseran.

Inspirationen hämtas från flera tidigare konceptbilar, bland annat 2016 års Budd-e, som byggde på en tidig version av MEB-plattformen, den tekniska bas som idag används i Volkswagens elbilar. Flera äldre MPV-koncept har enligt Autocar plockats fram ur arkiven i Wolfsburg för att användas i interna diskussioner och presentationer.

Den potentiella el-MPV:n speglar en förändrad syn inom Volkswagens ledning, där man återigen ser ett kommersiellt värde i att erbjuda en dedikerad familjebil, särskilt i Europa och Kina, där efterfrågan på suv:ar visserligen är hög, men där många konsumenter fortfarande efterfrågar mer praktiska alternativ.

Även om något formellt beslut ännu inte fattats, skulle den nya modellen få en tydligt kompakt form, lägre vikt och ett lägre pris.

Designmässigt tros modellen låna element från konceptbilar som Bulli 2011 och Budd-e 2016. Fokus ligger på en upprätt kaross, korta överhäng, platt golv och hög taklinje lösningar som maximerar utrymme och flexibilitet, något som även kan locka exempelvis tyska taxiföretag.

För att möta konkurrensen från nya kinesiska el-MPV:er, som exempelvis Zeekr 09 utvecklar Volkswagen nya säteslösningar och skjutdörrssystem. Målet är att erbjuda en användarvänlig, högfunktionell elbil för barnfamiljer, i kontrast till den mer livsstilsbetonade ID. Buzz.

Bakom trycket på en ny MPV finns även en lojal skara Touran-ägare, som fortsatt efterfrågar praktiska och prisvärda familjebilar. Touran, som lanserades 2003, har sålt i över 2,6 miljoner exemplar globalt och varit en viktig modell i Volkswagens europeiska portfölj under två generationer.

Den nya modellen väntas bygga på en uppdaterad MEB+-plattform eller den helt nya SSP-plattformen, med batteripaket på mellan 60 och 80 kWh. Den kan komma med antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift via dubbla elmotorer.

Om projektet får grönt ljus kan lansering ske 2027 eller 2028, och Volkswagen kan då också välja att återanvända det välkända namnet Touran, i linje med företagets nya strategi att gå ifrån ID-numreringen och i stället använda mer traditionella modellnamn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058