23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nya bilen hade AC-fel – kunden får ingen ersättning

Om det står i varudeklarationen att man kan få räkna med att klimatanläggningen inte fungerar, då bör kunden förstå att den faktiskt kan fela. Det menar Arn i ett av sina beslut.

Ärende: Fel på AC, servo, virvelspjäll och hjullager.

Kundens krav: Ersättning med 8 789 kronor för avhjälpandeåtgärder.

Ort: Kristianstad

Saken: I juni 2024 köpte kunden en Volvo XC90 från 2008 som hade gått 31 000 mil. Tre dagar senare upptäckte han att det var fel på servon och bilens virvelspjäll. När en felsökning gjordes sade verkstaden att det kom in avgaser i kupén via AC:n. Bilhandlaren hävdade att felet skulle ha blivit åtgärdat. Något kunden hävdade inte stämde. När motorlampan tändes efter 50 mil tog han därför bilen till en annan verkstad som fick undersöka bilen. De menade att den tidigare verkstaden enbart hade raderat felkoderna utan att åtgärda felen. Kunden sade att den andra verkstaden åtgärdade en del av felen då dessa skulle ha varit så allvarliga att bilen annars riskerade att börja brinna. De påpekade även att det vänstra hjullagret var helt förstört. Något som kunden menade borde ha upptäckts vid besiktningen som gjordes en vecka innan köpet genomfördes. Kunden trodde att säljaren hade varit upplyst om felet och uppmanad att byta hjullagret. Något som alltså inte hade skett.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063