Rivian utmanar amerikansk lag – vill bedriva direktförsäljning
Ohio är en av många delstater i USA med lagar mot direktförsäljning av bilar. Systemet växte fram i takt med att Ford och General Motors började använda modellen, vilket sågs som ett slags monopol. I dag har återförsäljarna ett stadigt tag om bilförsäljningen. Men nu håller det på att utmanas rejält.
Rivian, elbilsbolaget som har stöttning av Amazon, har redan tillstånd att sälja bilar direkt till kunderna i drygt hälften av alla delstater. I Ohio har de däremot stött på patrull, och kunder måste i stället köpa fordonen från andra ställen för att sedan få bilen levererad. Därför väljer Rivian att stämma delstaten, med förhoppning om att i framtiden få bedriva försäljningen som de vill.
I den stämningsansökan Rivian skickat in menar de att lagen är orimlig, eftersom de tillåts utföra reparationer och uthyrningar av sina bilar i Ohio. De påpekar dessutom att Tesla får ha direktförsäljning i delstaten. Detta tack vare en överenskommelse som gjordes för ungefär tio år sedan.
Stämningen är inte första gången Rivian tar tjuren vid hornen. I Illinois införde de liknande metoder, varpå delstaten ställde Rivian inför rätta. Domstolen valde att ge biltillverkaren rätt. Frågan är om det kommer bli ett liknande utfall här.
Flera elbilstillverkare har lobbat för direktförsäljning, en utveckling ledd av Tesla som också spridit sig till resten av världen. Nyhetssidan The Verge skriver att Volkswagens amerikanska dottermärke Scout stämts av återförsäljarna i Kalifornien, på grund av deras planer att gå runt lagarna. Även Tesla har nyligen varit involverade i en rättsprocess mot Louisiana. Det gamla återförsäljarsystemet utmanas enormt av de nya aktörerna.