23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Eftermarknaden räddar upp Hedins resultat

När Hedin Mobility Group släppte halvårsrapporten i slutet av augusti fanns det fog till viss optimism. Effektiviseringsprogrammen har börjat ge resultat. Samtidigt visar en djupdykning i rapporten att lönsamheten i stora drag hittas på distributionen och dess eftermarknadsdel. 

Det första halvåret såg betydligt bättre ut jämfört med 2024 för Hedin. Både rörelseresultatet och det operativa rörelseresultatet ökade, varav den förstnämnda vänts från plus till minus. På det tycks blödningen av omsättningen stoppats, då den endast sjönk med knappa en procent.

Marginalen för organisationen i stort har haft en klart positiv trend, bland annat gick rörelsemarginalen från -1,1 procent till +0,5. Men än visar koncernen fortfarande minus på den sista raden, och någon större lönsamhet på bilförsäljningen är det inte att tala om. I stället verkar en annan del av distributionen, tillsammans med effektiviseringsprogrammen, vara det som räddar situationen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078