Det omstridda EU-förslaget om uttjänta fordon, End of Life Vehicle, ELV, har väckt stor oro bland hundratusentals fordonsägare, som riskerade att få sina bilar tvångsskrotade utan ersättning.
Efter lobbyarbete från organisationen Nätverk på gemensam väg har EU-parlamentet nu presenterat ett nytt förslag som stärker äganderätten.
– Det är en lättnad och ett steg i rätt riktning, men faran är inte över, säger Henrik Nyberg, talesperson för nätverket.
Det ursprungliga så kallade ELV-förslaget, som lades fram av EU-kommissionen sommaren 2023, syftade till att öka återvinningen av material och delar från framtidens bilar, men omfattade även befintliga fordon. Kritikerna menade att förslaget i praktiken skulle kunna leda till tvångsskrotning av fullt fungerande bilar, oavsett ägarens vilja.
– Det ursprungliga förslagets egentliga syfte var att öka återvinningen och återbruket av material och delar hos framtidens bilar men omfattade även existerande fordon, förklarar Nyberg.
Förslaget väckte starka protester från bilhobbyn, motorsporten och enskilda ägare. Nätverket, som har över 800 000 medlemmar, har sedan dess bedrivit påverkansarbete på både nationell och europeisk nivå.
Det är mycket glädjande att parlamentet har lyssnat på oss och insett det orimliga i att upphäva den grundlagsskyddade äganderätten för att skrota fordon som ägare har andra avsikter med.
Den 9 september presenterade EU-parlamentet ett omarbetat förslag där det förtydligas att det är fordonsägaren själv som avgör om fordonet ska skrotas, repareras, användas för reservdelar eller sparas för framtiden.
– Det är mycket glädjande att parlamentet har lyssnat på oss och insett det orimliga i att upphäva den grundlagsskyddade äganderätten för att skrota fordon som ägare har andra avsikter med, säger Nyberg.
Nu väntar trilogförhandlingar mellan kommissionen, rådet och parlamentet i höst. Nätverket hoppas att parlamentets linje får genomslag – annars kvarstår hotet mot fordonsägarnas intressen.
Läs mer: