När EU-kommissionen beslutade att införa strafftullar på upp till 45 procent för kinesiska elbilar i slutet av oktober 2024 var det en markering. Europa ville skydda sin bilindustri från en konkurrens som ansågs ske på orättvisa villkor, driven av kinesiska subventioner och en massiv produktionskapacitet.
Men medan EU pekade på elbilarna, såg kinesiska tillverkare en öppning: laddhybrider som inte omfattas av strafftullarna. Plötsligt har europeiska vägar öppnats upp för modeller med långa elräckvidder och priser som många europeiska tillverkare kan ha svårt att matcha.
Enligt analysföretaget Rho Motion så har även kinesiska fordonstillverkare ändrat sina försäljningsstrategier för EU. Från att tidigare har satsat hårt på helt elektriska fordon så har nu fokus skiftat till laddhybrider.
Det är en strategisk fullträff. Segmentet har hittills dominerats av europeiska och japanska märken, men nu kan kinesiska aktörer som BYD och MG kliva in med prispressade alternativ.
Det är därför ingen slump att Volvo valt att ta in laddhybriden XC70 till Europa och att syskonmärket Lynk&Co valt samma väg med sin modell 08.
För konsumenterna är det en dröm: fler valmöjligheter och pressade priser. För europeiska biltillverkare är det en mardröm: en marknad som man trodde var relativt trygg blir plötsligt en inkörsport för de kinesiska varumärken.
Det finns dock stora skillnader mellan EU-länderna och laddhybrider är populärast i Sverige följt av Finland och Nederländerna.
Det är därför ingen slump att Volvo valt att ta in laddhybriden XC70 till Europa och att syskonmärket Lynk&Co valt samma väg med sin modell 08.
Det var nog inte detta som beslutfattarna i Bryssel såg framför sig när de kinesiska biltillverkarna skulle motas likt en Olle i grind.
Så frågan är vad som händer nu, kommer det nya krav på ytterligare strafftullar då laddhybrider kan ha blivit en strategisk genväg för att etablera sig på den europeiska marknaden?