Nextlane och Motormagasinet har tillsammans arrangerat Årets Bilsäljare sedan starten 2020.
Det är ett branschnära initiativ där nomineringarna kommer direkt från kunder och kollegor.
Syftet är att lyfta fram den yrkesskicklighet, det engagemang och det kundfokus som bygger lojalitet och starka kundrelationer – mitt i en bransch i förändring.
– En skicklig bilförsäljare är bra på att avsluta affärer, men också på att skapa relationer som håller över tid. Det personliga mötet är fortfarande avgörande, trots, eller kanske tack vare, att branschen blir allt mer digital, berättar Ylva Noring som varit med sedan prisets början och är väl insatt i branschen.
I dag har hon nära kontakt med återförsäljare i sin roll på Nextlane, där hon arbetar med affärssystem och säljstöd.
– Dagens bilförsäljare måste behärska betydligt fler delar än förr. Det handlar om att hantera digitala verktyg, förstå uppkopplade tjänster, ta ansvar för serviceavtal och vara strukturerad i uppföljning och kundbearbetning. Kraven är höga, men det är också ett otroligt roligt och viktigt yrke, säger hon.
Enligt Ylva har yrkesgruppen i viss mån hamnat i skymundan, trots sin viktiga roll i kundresan.

– Det är lätt att prata om flöden och automatisering. Men bakom varje säljprocess finns en person som förstår både tekniken och kunden. Många duktiga säljare gör ett fantastiskt jobb varje dag, ofta utan att få så mycket uppmärksamhet. Det här priset är ett sätt att visa att det gör skillnad, säger Ylva.
Det var ett viktigt steg för att säkerställa att vi bedömer prestation, inte bakgrund. Det spelar ingen roll vilket bilmärke man representerar eller var man jobbar. Det är kvalitén i nomineringen och det faktiska kundarbetet som räknas.
Juryn består av fyra representanter från Motormagasinet, fordonsbranschen och Nextlane.
Ylva har varit en stark röst för att utveckla arbetet med större transparens. Detta har resulterat i att alla nomineringar anonymiseras, de bedöms helt utan påverkan från kön, varumärke eller bakgrund. Det är först när topp tre har valts ut som finalisterna intervjuas.
– Det var ett viktigt steg för att säkerställa att vi bedömer prestation, inte bakgrund. Det spelar ingen roll vilket bilmärke man representerar eller var man jobbar. Det är kvalitén i nomineringen och det faktiska kundarbetet som räknas, säger Ylva.
Juryns arbete är nu i full gång efter att nomineringsperioden stängde den 19 september. Den 15 oktober presenteras de tio finalisterna, och tre veckor senare avslöjas topp tre. Den 5 december utses vinnaren av titeln Årets Bilsäljare 2025.
– Jag har själv stått på säljsidan och vet hur mycket engagemang som krävs. Att få vara med och synliggöra det engagemanget känns både viktigt och meningsfullt, avslutar Ylva Noring.