Peugeot minskar intervallet för byte av bränslefilter
Det dieselbränsle av miljöklass 1 som för närvarande säljs i Sverige, på dispens från EU-bestämmelserna, har visats sig reagera med den tillsats som i nuläget används i dieselmotorer med partikelfilter. Saken undersöks för närvarande i samarbete med bränsleföretagen. Föreningen av det svenska dieselbränslet och Eolys-tillsatsen i motorer med partikelfilter kan leda till att bilens bränslefilter täpps igen. Det förkortar livslängden på bränslefiltret och gör att motorn gradvis fungerar sämre. I förebyggande syfte, för att undvika en försämrad motorfunktion, så vill Peugeot byta ut dieselfiltret med kortare intervaller. I väntan på en definitiv lösning erbjuder man sig därför att byta ut filtret var 10 000:e km. För bilar som går i taxitrafik bör filtret bytas ut med ännu tätare intervaller; vid 5 000 km. Det faktum att bränslefiltret kan täppas igen påverkar dock inte HDi-motorns miljöegenskaper. Vare sig avgasvärdena eller partikelutsläppsnivåerna påverkas utan de stannar på samma låga nivå. Alla ägare av Peugeotbilar med partikelfilter är underättade om denna rekommendation från tillverkaren. Tiden för ett byte är under 30 minuter och kostnaden står tillverkaren för. Servicemarknadschefen på Peugeot Sverige, Per Brinkenberg, beklagar det besvär som drabbar kunderna: Rekommendationen är tillfällig, men nödvändig. Även om detta inte förstör motorn eller förkortar motorns livslängd, så är det bättre att byta filtret i förebyggande syfte för att undvika en försämrad motorkapacitet. Ärendet undersöks i samarbete mellan tillverkaren och bränsleföretagen och båda parter vill hitta en lösning så fort som möjligt. Bilar med partikelfilter har sålts i Sverige i snart två år. De har visats sig vara utmärkta fordon i utsläppshänseende och tekniken har gått igenom mängder av test, med mycket goda resultat. Sammantaget berör detta ca 750 Peugeotbilar i Sverige.