23948sdkhjf

En racinglegend lämnar banan

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Efter närmare 30 år i den absoluta hetluften inom svensk racing har legendariske racingbossen Bosse Pettersson bestämt sig. Han ställer inte upp till omval som ordförande i SSK, Stockholms Sportvagnsklubb, en av Sveriges absolut största och mest omtalade racingserier: - Jag har försökt avgå i flera år men alltid övertalats att fortsätta. Men nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att fortsätta ett år till! Bosse Pettersson och hans fru Inger har tillsammans med en stark funktionärsstab drivit SSK-serien - hela tiden med inriktning att göra det möjligt för den breda allmänheten och framtida stjärnor att köra racing och visa framfötterna till en rimlig kostnad. Nu släpper alltså Bosse Pettersson rodret i serien. SSK har sitt årsmöte i februari där man delvis kommer att välja ny styrelse. Men för att hinna med alla nödvändiga förberedelser till säsongsstarten 2004 har valberedningen redan nu tillsatt en arbetsgrupp, som ska se över läget inför nästa säsong. En av medlemmarna i arbetsgruppen är John Graff, Uppsala. John avslöjar att man planerar en rad förändringar. - Vi tittar på hela serien just nu. Allt från styrelsens sammansättning till eventuella tekniska förändringar i de olika klasserna. Dessutom pratar vi med olika banägare för att eventuellt köra på fler banor än tidigare. Även om Kinnekulle Ring mellan Götene och Linköping förblir SSK:s hemmabana vill vi gärna gästspela på andra anläggningar. Vi har sett att de gånger vi kört t ex på Karlskoga Motorstadion och på Mantorp Park så är det stimulerande för seriens förare. - Vi ser också över själva tävlingsupplägget för att komma fram till hur en tävlingshelg skulle kunna se ut. Det är inte givet i framtiden att man alltid ska träna fredag, kvala lördag och köra finalen på söndag. En annan sak man tittar på är möjlighetBosse och Inger har gjort ett jättejobb under de år de skött SSK och serien har fostrat många av dagens svenska racingstjärnor och det är en uppgift som SSK vill fortsätta med, även i framtiden.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Plus

Tema Verkstads-/Reservdelskedjor: Nytt gruppundantag utmaning för kedjorna

Cybersäkerhet och ett nytt gruppundantag innebär en osäkerhet för kedjornas framtid. Christer Liljenberg på SBF ska säkerställa att även morgondagens marknad ska fungera fritt.

Elbilens motsvarighet till reservdunk

Norsk batterifabrik ska konkurrera med Northvolt.

Tyskland höjer bonusen vid köp av elbil

Bilverkstäder kan komma att sköta besiktning i glesbygd

Nyhetsbrev

Så kan elbilen laddas i hemmet

Arkiv
1

Tid för bilbesiktning förlängs

Inställelsetiden för kontrollbesiktning förlängs med sju månader. Förändringen gäller alla fordon som är besiktningspliktiga.

Plus

Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Allt färre bilar demonteras och fler ställs av. Flera olika intresse- och branschorganisationer har tagit fram en gemensam långsiktig lösning på hur samhället skulle kunna stävja dumpning och illegal skrotning av bilar.

Porsche 911 får nummercirklar

Fira Motorhistoriska dagen – på distans

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

Urstark prisbild i begagnathandeln

Det blir svemester i sommar

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

3

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

Ny chef för Audi Sverige

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Se alla Företagens egna nyheter

Fruktbar dialog för moderna utbildningar

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Sänd till en kollega

0.172