23948sdkhjf

Ett F 1-race som hade allt!

Det 51a Grand Prix de Monaco blev det mest händelserika hittills denna säsong! Allt hände! Dramatik, spänning, krascher --- you name it! Frågorna var många före loppet. Skulle det bli regn? Skulle Schumi kunna fortsätta sin winning streak? Vad kunde Jarno Trulli göra av sin pole position? Skulle Jenson Button i BAR-Honda kunna överraska? Vad med Kimi Räikkönen och Fernando Alonso? Skulle BMWWilliamsförarna kunna ta sig fram till täten från sina undanskymda startpositioner? Svaren blev definitivt inte de väntade. Först fick starten göras om efter att Olivier Panis Toyota vägrat fungera efter formationsvarvet! Det ställde till oreda på griden och många var rädda för att motorerna skulle överhettas. När fältet äntligen kom iväg gjorde unge japanen Takuma Sato en kanonstart från sjunde startruta, men touchade Schumis högra framhjul i rushen mot den första kurvan, Ste Devote, i bredd med Button och Räikkönen! Polemannen Trulli gjorde en perfekt start och tog ledningen före stallkompisen Alonso. Därmed ledde de blågula Renaultbilarna inledningsvis dubbelt. Därefter Button, Sato, Räikkönen, Schumi och Barrichello. Första offret för The Monte Carlo Magic var Jaguarföraren Christian Klien som hackade i Armcon vid Loews (Grand Hotel numer!) efter att ha blivit av med frontvingen i en teta-tet med en konkurrent. Satos motor släppte små rökpuffar och The Writing Was On The Wall.för att fortsätta med de populära brittiska uttrycken. Nere i Tabac-kurvan exploderade Honda-motorn å det allra värsta. Rökmolnet slog alla tidigare rekord och sikten blev plötsligt noll! -Jag såg absolut ingenting men bestämde mig för att köra genom molnet, sade Kimi Räikkönen som var den förste in i rökridån. Barrichello däremot, bromsade hårt och var nära att hamna i Armcon. Coulthard höll på att köra in i den stillastående BAR-Hondan. Men det skulle bli värre. Fisichella körde in i Coulthards McLaren och flög över och in i Armcon liggande på sidan. En allvarlig olycka befarades, men Fisi kunde krypa fram oskadd. Tala om änglavakt. Säkerhetsbilen kom ut även om en röd flagga visades momentant. Heidfeld och Ralf Schumacher tog tillfället i akt att gå i depå. När racet kom igång igen var ordningen: Trulli, Alonso, Button, Räikkönen och Schumi. BMWWilliams Juan Pablo Montoya körde om Barrichello och låg sexa, bakom Schumi. Så började de första depåbesöken vilket ställde till lite oreda. Alonso kom ikapp Ralf i tunneln och bestämde sig för en omkörning. Ralf höll ordentligt till höger medan spanjoren körde om till vänster. Därvid kom han ut i smutsen och tappade kontrollen över sin Renault i över 290km/t! Han hade dock tur och stannade på hjulen strax före chikanen där han hade mage att visa Ralf ”stinke finger!” Efteråt var spanjoren mäkta irriterad och lade hela skulden till olyckan på Ralf. Erfarne Niki Lauda menade i en kommentar i RTL att Alonso enbart hade sig själv att skylla. - Man lämnar inte spåret i tunneln för att köra om. Det går inte, sade den flerfaldige F1-mästaren. Trulli och Button tog chansen att gå i depå, men eftersom Schumis Ferrari hade gott om bränsle ombord, stannade han kvar ute på banan. Detta medförde att han gick upp i ledning med bara den varvade JPM mellan sig och Trulli, när den kom ut igen efter depåbesöket. Men Schumi skulle inte komma långt, skulle det visa sig. Exakt varför han plötsligt fick för sig att bromsa så hårt att ett framhjul låste upp mitt i Tunneln är ett mysterium. I en intervju i den tyska RTL menade Schumi att det var en helt normal sak för att värma däcken och att Montoya bar hela skulden! Följden av hans inbromsning blev att han fick en rejäl puff av JPM, som försökt hålla undan till höger men då Schumi också svängde höger blev följden en kollission så att Ferrarin gick in i en Armcobarriär och blev av med ett framhjul! Montoya rapporterade att Schumi gjort en ”burn-out” strax innan han tvärbromsade. Schumi kunde ta sin trehjuliga Ferrari i depå och anklagade Montoya för hela incidenten. För att understryka sitt missnöje drämde han hjälmen i garageväggen! Inte riktigt vad man väntar sig av en av alla tiders främsta racerförare… Incidenten diskuterades under lång tid efter loppet av domarna som dock till slut kom överens att lämna ”fallet” utan åtgärd. Ett Salomoniskt vist beslut. En personlig kommentar av denne skribent är att det är svårt att frigöra sig från tanken att Schumi gav JPM ett ”bromstest.” Varför kan man fråga sig. Det innebär förmodligen att den fleråriga tuffa fighten mellan Schumi och Montoya nu eskaleras. När även denna incident var avklarad och racet igång igen, ledde Trulli med 6,7 sekunder före Button. Men Button tog in meter efter meter. Med sju varv kvar att köra var Button bara 1,7 sek. efter och satte in en veritabel klappjakt på italienaren och var bara 0,4 sek efter i mål! Segern var Jarno Trullis första på 119 Grand Prixstarter och den första för Renault i Monaco. Barrichello tog den sista pallplatsen och Juan Pablo Montoya kom fyra, vilket räddade viktiga poäng till BMWWilliams. Ralf Schumacher tvingades bryta på sluttampen på grund av växellådsproblem. Han klassificerades som tia i resultatlistan. Resultat 51a Grand Prix de Monaco 2004. 1. Jarno Trulli, Renault, 77 varv 2. Jenson Button, BAR-Honda, + 0,4 sek. 3. Rubens Barrichello, Ferrari, + 75,7 sek. 4. Juan Pablo Montoya, BMWWilliams, + 1 varv 5. Felipe Massa, Sauber-Petronas, + 1 varv 6. Cristiano da Matta, Toyota, + 1 varv 7. Nick Heidfeld, Jordan-Ford, + 2 varv 8. Olivier Panis, Toyota, + 3 varv 9. Zsolt Baumgartner, Minardi-Cosworth, + 6 varv 10. Ralf Schumacher, BMWWilliams, + 8 varv Snabbaste varv: Michael Schumacher, Ferrari, 1.14.439 Ställning F!-VM (förare). 1. Michael Schumacher, 50 poäng 2. Rubens Barrichello, 38 3. Jenson Button, 32 4. Jarno Trulli, 31 5. Juan Pablo Montoya, 23 6. Fernando Alonso, 21 7. Ralf Schumacher, 12 8. Takuma Sato, 8 9. Felipe Massa, 5 10. David Coulthard, 4 11. Cristiano da Matta, 3 12. Giancarlo Fisichella, 2 13. Nick Heidfeld, 2 14. Olivier Panis, 1 15. Kimi Räikkönen, 1 16. Mark Webber, 1 Ställning F1-VM (konstruktörer). 1. Ferrari, 88 poäng 2. Renault, 52 3. BAR-Honda, 40 4. BMWWilliams, 35 5. Sauber-Petronas, 7 6. McLaren-Mercedes, 5 7. Toyota, 4 8. Jordan-Ford, 2 9. Jaguar-Cosworth, 1 Nästa VM-tävling: Grosser Preis von Europa, Nurburgring, 30 maj.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078