23948sdkhjf

Bränslecellsbilen Honda FCX 2005 certifierad

FCX 2005 med banbrytande Honda Fuel Cell Stack har 20 procent bättre bränsleekonomi och räckvidd. Nya Honda FCX av årsmodell 2005 har certifierats för den allmänna marknaden i Kalifornien. Dessutom klarar den starter på ned till minus 20 grader Celsius. Detta tillsammans med 20 procent bättre bränsleekonomi (EPA-mått) och 33 procent högre toppeffekt än årsmodell 2004 (107 hk jämfört med 80 hk) är viktiga steg på vägen mot den allmänna marknaden. Honda FCX är världens mest avancerade bränslecellsbil för dagligt bruk och den första vätedrivna bränslecellsbil som certifierats av CARB (luftskyddsmyndigheten i Kalifornien) och USEPA (amerikanska miljöskyddsmyndigheten). Honda har forskat på bränslecellsteknik sedan 1980-talet och testat bilar únder verkliga förhållanden i USA och Japan sedan 1999. Hondas andra generationens bränslecellsbil FCX är den första som drivs av ett bränslecellspaket som konstruerats och utvecklats av Honda. Nu har 2005 års FCX presenterats med rejält förbättrad toppeffekt och bränsleekonomi. Den certifierade bränslecellsbilen med bränslecellspaketet från Honda uppvisar en rad tekniska framsteg som placerar 2005 års Honda FCX i spetsen för utvecklingen av bränslecellsfordon mot en omfattande massmarknad. Det mest påtagliga är att Honda FC Stack nu kan startas vid temperaturer ända ned till -20ºC. Samtidigt har även högtemperaturkapaciteten förbättrats. Nya FCX har uppmätta värden för stads- och landsvägskörning på 2,6/3,1 kg/100km (2,9 kg/100km för blandad körning) och en räckvidd på 30,6 mil. Det innebär att den vätedrivna FCX nu har 20 procent bättre bränsleeffektivitet och räckvidd än årsmodell 2004, som uppmätte 3,1/3,5 kg/100km (3,3 kg/100km för blandad körning) och en räckvidd på 25,8 mil. Uttryckt i termer av energieffektivitet motsvarar kg/100km väte l/100km för en bensindriven bil. Den vätedrivna Honda FCX har certifierats av CARB som Zero Emission Vehicle (nollemissionsfordon) och av EPA som ett Tier-2 Bin 1 National Low Emission Vehicle (NLEV), den lägsta möjliga nationella emissionsklassningen. Detta är ett viktigt steg inför en bredare lansering av vår fordonsteknik baserad på bränsleceller och Honda FC Stack, säger Gunnar Lindstrom, senior manager inom American Honda Alternative Fuel Vehicles. Hondas banbrytande bränslecellspaket ger bättre räckvidd och prestanda samtidigt som kostnaderna och komplexiteten i systemet markant reducerats. Det är nu också möjligt att starta och använda 2005 års FCX i temperaturer som understiger nollpunkten. Detta har tidigare varit ett betydande hinder för möjligheten att marknadsföra bränslecellstekniken. 2005 års Honda FCX är en viktig milstolpe i utvecklingen mot väteekonomi, säger Terry Tamminen, Agency Secretary inom California Environmental Protection Agency. Denna andra generation av bränsleceller från Honda innebär ytterligare framsteg inom viktiga områden som prestanda, räckvidd, effektivitet och användning i kall väderlek tillsammans med nollvisionen för utsläpp. Med hjälp av en ny konstruktion av bränslecellerna med pressade plåtavdelare och ett nytt aromatiskt cellmembransmaterial har Honda FC Stack endast hälften så många delar och är dessutom enklare att tillverka jämfört med tidigare bränslecellskonstruktioner från Honda. Med leveransen av fem bilar till Los Angeles stadsförvaltning under 2002 har Honda visat vägen för en allmän lansering av bränslecellstekniken inom bilindustrin. Under 2004 har Honda utvidgat sitt leasingprogram till San Francisco och South Coast Air Quality Management District med två bilar vardera för dagligt bruk. Förutom tillämpningarna i Kalifornien kommer företaget senare i år att placera årsmodellen 2005 av FCX hos kunder i nordöstra USA. Kundbasen får därmed ytterligare bredd och omfattar även kallvädersegenskaper för Hondas FC Stack.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078